(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Jumaat, 9 Disember 2016

Bab 9 Soalan 111 A) Menurut syarak, apakah persamaan dan perbezaan antara makna : 1⃣ (الوحد) @ Satu 2⃣ (اﻻحد) @ Esa 3⃣ Banyak B) Apakah tujuan kita mempelajari perbezaan makna ketiga2 istilah itu?

Group laisakamitslihisyaiun


PENCERAHAN

Soalan 111

A) Menurut syarak, apakah persamaan dan perbezaan antara makna :

1⃣ (الوحد) @ Satu
2⃣  (اﻻحد) @ Esa
3⃣ Banyak

B) Apakah tujuan kita mempelajari perbezaan makna ketiga2 istilah itu?

🌟🌟🌟🌟
*PENCERAHAN*
🌟🌟🌟🌟

Untuk makluman semua, agar TIDAK keliru, maksud bg setiap perkataan SATU dan ESA disini ialah
( وحد @ الوحد) dan (الاحد @ احد)
Satu perkara lagi, untuk pengetahuan kita bersama, orang yg MENOLAK @ TIDAK PERNAH MEMPELAJARI SIFAT 20 dan orang yg MENOLAK hukum adat serta hukum akal, sebaliknya hanya berpegang kpd hukum syarak semata2, TIDAK AKAN FAHAM PENCERAHAN Soalan 111 ini. Oleh itu, agar kita semua faham, barisan admin menasihatkan semua ahli agar mengulangkaji semula ilmu2 @ pencerahan soalan2 yg berkaitan.

Sebelum kita cerahkan makna satu dan makna esa pada syarak, elok kita ingat semula makna keduanya pada adat. Makna keduanya sudah dicerahkan pd soalan-soalan yg lalu.

Makna SATU pada adat tertentu khusus kpd makhluk. Setiap diri makhluk adalah SATU, bukan 2, bukan 3, bukan 4 atau lebih. Lebih dari SATU disebut sbg BANYAK. Diri makhluk satu pada adat menunjukkan Diri Allah juga SATU tetapi SATU pada akal dan SATU pd syarak. Perbezaannya ialah, diri makhluk SATU pd adat,  satu yg BERBILANG2. Berbilang2 zat pada diri yang SATU. Setiap yg sabit pd makhluk, mustahil sabit pd Allah. Maka diri Allah itu MUSTAHIL berbilang2, yakni

1) MUSTAHIL zatNYA berbilang2.
2) MUSTAHIL sifatNYA berbilang2.
3) MUSTAHIL kelakuanNYA berbilang2.
4) MUSTAHIL namaNYA berbilang2.

Perbezaannya boleh juga dicerahkan seperti berikut :

a)   *Al-Wahid = Satu*
Dari hukum akal.

*ALLAH itu Satu* bermakna Allah itu tidak berbilang2 atau banyak atau *ALLAH itu Tidak _lebih_ dari Satu*

b)    *Al-Ahad = Esa*
Dari hukum akal..

*ALLAH itu Esa* tidak dinisbahkan atau dipecahkan atau *ALLAH itu Tidak _kurang_ dari Satu*

*Persamaan makna (الوحد)  @ SATU dan  (اﻻحد) @ ESA pada SYARAK*.

1⃣ Makna esa ada didalam makna satu. Semua yg bermakna ESA adalah bermakna SATU. Tapi tidak semua yg bermakna SATU itu bermakna ESA.

Agar lebih mudah difahami, kita fahamkan 2 contoh ini.

1) orang mukmin sudah pasti orang Islam, tetapi orang Islam belum pasti mukmin.

2) Orang yg fakir sudah pasti orang miskin, tetapi orang yang miskin belum pasti fakir.

Apa contohnya?

Contohnya sudah diberikan pd pencerahan sebelum ini. Sila semak semula.

2⃣ Kedua2nya menafikan banyak.

Apa makna banyak? Makna banyak sudah dicerahkan pada soalan 58, 59 dan 110 iaitu 8 perkara :

1) berbilang @ berbilang2
2) bercampur @ bercampur2
3) berhimpun @ berhimpun2
4) berlapis @ berlapis2
5) bersusun @ bersusun2
6) bersuku @ bersuku2
7) bercerai @ bercerai2
8) berpihak @ berarah

Maksud dan contoh bg semua 8 perkataan itu sudah dicerahkan pd Soalan 58 & 59. Ingat ya tn2, setiap perkataan atau iktikad tentang Allah yg membawa maksud Allah itu BANYAK atau yg bercanggah dgn makna SATU dan ESA adalah SYIRIK dan MEMBINASAKAN AKIDAH. Jadi untuk mengelakkan dari BINASA AKIDAH,  kita wajib tahu makna SATU, makna ESA dan makna BANYAK pada adat, pada akal dan pada syarak. Sesiapa yg ingat2 lupa itu,  eloklah semak semula pencerahan yg sudah lalu.

*Persamaan makna SATU dan BANYAK pada SYARAK*.

Pada syarak
Makna satu dan banyak sama sekali TIDAK ada persamaan. Yang SATU itu Allah. Yang BANYAK itu makhluk. Ada makhluk yg zahir ada makhluk yg ghaib. Ada makhluk yg wujudi ada makhluk yg bukan wujudi. Ada makhluk yg dapat dicapai oleh pancaindera ada makhluk yg tidak dapat dicapai oleh pancaindera. Makhluk sama sekali TIDAK ada persamaan dgn Allah selama2nya.

*Persamaan makna ESA dan BANYAK pada SYARAK*.

Pada syarak
Makna esa dan banyak selama2nya TIDAK ada persamaan. Yang ESA itu Allah. Yang BANYAK itu makhluk. Makhluk sama sekali TIDAK ada persamaan dgn Allah selama2nya.

*Persamaan makna  (الوحد) SATU dan  (اﻻحد) ESA dan BANYAK pada SYARAK*.

Pada syarak
Selama samanya makna (الوحد) dan (اﻻحد) TIDAK ada persamaan dengan makna "banyak". Yang SATU (الوحد) dan Yg ESA (اﻻحد) itu Allah. Yang BANYAK itu makhluk. Makhluk sama sekali TIDAK ada persamaan dgn Allah selama2nya.

Ingatnya tuan2, untuk memahami makna  (الوحد)  SATU dan (اﻻحد) ESA pada syarak itu kita WAJIB terlebih dahulu memahami makna satu dan makna esa PADA ADAT dan PADA AKAL. Dengan memahami makna keduanya pada adat dan pada akal, akan dapat menghampirkan faham kita kpd makna Allah itu SATU dan Allah itu ESA pada syarak. Apabila kita sudah faham makna esa dan satu, insya Allah kita akan mudah memahami makna BANYAK.

*Perbezaan makna  (الوحد) SATU dan  (اﻻحد) ESA pada SYARAK*.

Perbezaannya sudah dicerahkan pada soalan sebelum ini, elok semak semula. Walaupun begitu, kita akan cerahkan semula sedikit.
1⃣ (الوحد)
Merujuk kepada *"bilangan"* sifat, *"bilangan"* zat, *"bilangan"* diri, *"bilangan"* kelakuan dan *"bilangan"* nama iaitu SATU. Dalam perkataan lain

1⃣ Bilangan SIFAT☀
1) Sifat Wujud itu SATU.
2) Sifat Qidam itu SATU.
sehinggalah yg ke-20
20) Sifat Mutakallimun itu SATU.

Dibilang2kan Wujud, Qidam Baqo hingga Wahdaniat itu yang ke1-6 BUKAN kerana makna Wujud itu LAIN dari Allah. BUKAN kerana makna Qidam itu LAIN dari Allah tetapi hanya sekadar untuk menghampirkan faham kita kpd makna Allah itu SATU dan ESA.

2⃣ Bilangan ZAT☀
1@7) Qudrat itu SATU.
2@8) Iradat itu SATU.
sehingga
3@13) Kalam itu SATU.

Dibilang2kan Qudrat hingga Kalam itu yang ke7-13 BUKAN kerana makna Qudrat itu LAIN dari Allah. BUKAN kerana makna Iradat itu LAIN dari Allah tetapi hanya sekadar untuk menghampirkan faham kita kpd makna Allah itu SATU dan ESA.

3⃣ Bilangan KELAKUAN☀
1@14) Qodirun itu SATU.
2@15) Muridun itu SATU.
sehingga
7@20) Mutakallimun itu SATU.

Dibilang2kan Qodirun hingga Mutakallimun itu yang ke14-20 BUKAN kerana makna Qodirun itu LAIN dari Allah. BUKAN kerana makna Muridun itu LAIN dari Allah tetapi hanya sekadar untuk menghampirkan faham kita kpd makna Allah itu SATU dan ESA.

4⃣ Bilangan NAMA☀
الرحمن itu SATU
الرحيم itu SATU
hingga
الصبور itu SATU

Itulah tentang (الوحد). Perbezaannya dgn makna (اﻻحد) adalah seperti ini.

2⃣ (اﻻحد)
Merujuk kepada makna setiap sifat Allah, zat Allah, kelakuan Allah dan nama Allah itu ialah DIRI ALLAH itu sendiri. Diri yg tidak ada persamaan dgn sebarang makhluk @ laisakamitslihisyaiun.

Dalam perkataan lain, MAKNA SIFAT Allah itu ialah ALLAH itu sendiri. Apa dia sifat Allah itu? Itulah dia SIFAT 20. Maksud atau makna setiap sifat itu ialah Allah.

1) Makna Yg Wujud itu ialah Allah.
2) Makna Yg Qidam @ sedia ada itu ialah Allah.
3) Makna Yg Baqo @ kekal itu ialah Allah.
sehinggalah yg ke-20

20) Makna Yg Mutakallimun itu ialah Allah.

Begitulah juga dgn makna Zat Allah. MAKNA ZAT Allah itu ialah ALLAH itu sendiri. Apakah dia yg dimaksudkan dgn ZAT ALLAH?  Yg dimaksudkan sbg zat Allah ialah sifat ke-7 hingga sifat ke-13.

1@7) Makna Yg Qudrat itu ialah Allah.
2@8) Makna Yg Iradat itu ialah Allah.
sehingga
3@13) Makna Yg Kalam itu ialah Allah.

Begitulah kaedah memahami makna
KELAKUAN Allah.

1@14) Makna Qodirun itu ialah Allah.
2@15) Makna Muridun itu ialah Allah.
sehingga
7@20) Makna Mutakallimun itu ialah Allah.

Sehinggalah kpd
NAMA Allah. Makna setiap nama itu adalah Allah.
makna الرحمن itu ialah (الله)
makna الرحيم itu ialah (الله)
hingga
makna الصبور itu ialah (الله)

☀Persoalan terakhir ialah

Apakah tujuan kita mempelajari makna
الوحد، اﻻحد
 dan makna banyak?

Pencerahannya begini :

Diri Allah itu SATU
Diri Allah itu ESA

Diri makhluk itupun SATU
Diri makhluk itupun ESA

Jadi, jika begitu, apa perbezaannya? Apa perbezaan antara Allah dgn makhluk? Jika TAK tahu perbezaannya, tak boleh ke? Apa masalahnya?

Ya memang, sekiranya seseorang itu TIDAK TAHU perbezaan antara dirinya dengan Allah yakni TIDAK TAHU perbezaan makna :

Diri Allah itu SATU @ الوحد
dengan
Diri makhluk itu SATU

Diri Allah itu ESA @ اﻻحد
dengan
Diri makhluk itu ESA...

...maka seseorang itu sudah PASTI TIDAK FAHAM tuntutan 4 ayat dalam surah al-Ikhlas iaitu
قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ
hingga akhir ayat

وَلَمۡ يَكُن لَّهُ ۥ ڪُفُوًا أَحَدٌ

Jika begitulah keadaan akidah orang tersebut,  sudah PASTILAH akidahnya menyerupai akidah umat Kristian, umat Yahudi, umat Syiah dan umat2 TERPESONG yg juga menyebut nama Allah dan mengaku Allah itu SATU,  Allah itu ESA. Sudah pasti umat terdedah dengan bahaya SYIRIK, terdedah dgn bahaya JATUH KAFIR TANPA SEDAR.

Kenapa pulak?

Sebabnya ialah, dia mungkin berfikiran Allah itu ada persamaan dengan dirinya. Dia mungkin berfikiran Allah itu ada memiliki TANGAN, memiliki KAKI, memiliki MATA, memerlukan TEMPAT dan lain2. Ingat semula, sekalian makhluk di alam nyata dan alam zahir ini ada 6 persamaan. Perkara ini sudah dicerahkan pada Soalan 107 iaitu

1⃣ sekalian makhluk harus wujud.
2⃣ sekalian makhluk ada permulaan.
3⃣ sekalian makhluk  berubah.
4⃣ sekalian makhluk ada makhluk lain yg seumpamanya.
5⃣ sekalian makhluk ada kekurangan.
6⃣ zat sekalian makhluk berbilang2 @ BANYAK.

Dia mungkin berfikiran Allah itu
1⃣ tidak wajib ada
2⃣ ada permulaan
3⃣ berubah. Didunia TIDAK nampak dengan MATA, di akhirat NAMPAK dgn MATA
4⃣ ada yg serupa dgn Allah
5⃣ ada kekurangan walau satu sekalipun spt *lupa*
6⃣ diri Allah itu berbilang2 @ BANYAK.

Sy pasti, akan ada yg ingin bertanya tentang persoalan ahli syurga melihat Allah. Adakah melihat Allah itu dgn mata ataupun tidak. Persoalan itu akan dibicarakan pd Soalan 112 insya Allah.
Oleh sebab itu
Jika manusia berfikir spt 6 perkara yg disebutkan itu, yakni jika dia berfikiran Allah itu ada persamaan dgn makhluk walau SATU perkara sekalipun, maka BINASALAH AKIDAHNYA. Nauzubillah.

Justeru, untuk mengelakkan bahaya SYIRIK TANPA SEDAR, maka setiap kita WAJIB MENGETAHUI PERBEZAAN antara makhluk dengan Allah. Itulah takrif makrifatullah. Antara perbezaan yang wajib diketahui itu ialah

1) makna  SATU @ الوحد
2) makna ESA @ اﻻحد
3) makna BANYAK.
4) makna diri
5) makna zat
6) makna sifat
7) makna kelakuan
8) makna nama.

Perbezaan yang lebih terperinci sudah dibuat sebelum ini seperti pd pencerahan Soalan 4 dan 107. Sesiapa yang ingat2 lupa, eloklah semak semula.

Ringkasnya, tujuan memahami perbezaan makna al Wahid dan al Ahad adalah untuk mengelakkan diri dari 3 kategori perbuatan SYIRIK dengan memahami tuntutan 4 ayat dalam surah al ikhlas.


Semua yang baik2 itu anugerah Allah dan semua yg salah itu kerana saya memperturut hawa nafsu.
(An-Nisa' : 79)

Maaf zahir dan batin
Wallohua'lam

----------------------------------------------

Semua 111 pencerahan dan audio boleh didapati secara gratis di

https://telegram.me/laisakamitslihisyaiun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan