(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Jumaat, 9 Disember 2016

Bab 9 Soalan 110 Allah itu satu @ al-Wahid 1) Apakah makna SATU pada akal? 2) Apakah makna SATU pada syarak? 3) Apakah perbezaan makna al-Wahid dan al-Ahad (الاحد) pada syarak?

Group laisakamitslihisyaiun

Soalan 110


SEDIA UNTUK DISEMAK DAN DIPERBAIKI
HANYA ALLAH YG MAMPU MEMBALAS

Soalan 110

Allah itu satu @ al-Wahid

1) Apakah makna SATU pada akal?
2) Apakah makna SATU pada syarak?
3) Apakah perbezaan makna al-Wahid dan al-Ahad (الاحد) pada syarak?


🌟🌟🌟🌟🌟
Jom kongsi ilmu

Semua ahli @ anggota dinasihatkan mengulangkaji pencerahan @ audio Soalan 56, 58, 59, 64, 66, 68, 69 dan 70 yang berkaitan.

Untuk memahami makna Satu @ al-Wahid pd akal, kita ingat semula makna satu pada adat.

Makna "satu" pada adat 2 perkara iaitu :

1⃣ menafikan BANYAK iaitu 2 @ 3 @ berbilang2.

2⃣ apabila sebahagian zat diambil maka berubahlah zat itu @ binasalah zat itu.

Contoh satu pada adat ialah DIRI kita sendiri. Kesatuan semua alat @ kesatuan semua zat dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dan dalam, zahir dan batin adalah DIRI KITA YG SATU.

Dalam bentuk ilmu usuluddin, 7 sifat manusia yg disebut dalam Soalan 107 itu adalah DIRI KITA SATU PADA ADAT. Apa dia 7 sifat manusia itu? 7 sifat manusia itu ialah

1⃣ pekuasa dgn alat iaitu tulang, urat, darah, daging, otak benak.
2⃣ pekehendak dgn alat iaitu hawa nafsu.
3⃣ pengetahuan dgn alat iaitu hati dan perguruan.
👇🏾
7⃣ pekata dgn alat iaitu lidah, huruf dan suara.

Dari sudut ilmu usuluddin, makna DIRI KITA SATU ialah

KESATUAN semua ALAT zahir dan bathin...
atau...
KESATUAN semua KELENGKAPAN zahir dan bathin...
atau..
KESATUAN semua ZAT zahir dan bathin

KESATUAN SEMUA itulah yang disebut DIRI YANG SATU

Bagi sesiapa yg ingat2 lupa itu eloklah semak pencerahan Soalan 56 dan Soalan 107 semula. Contoh2nya pun ada diberikan.

Apa pula makna SATU dari sudut hukum akal?

Diambil dari makna satu pada adat, maka makna satu pada akal ialah 2 perkara juga iaitu

1⃣ menafikan BANYAK iaitu 2 @ 3 @ berbilang2.

2⃣ apabila sebahagian zat diambil maka berubahlah diri itu.

Dalam bentuk ilmu usuluddin, 7 sifat Allah yg disebut dalam Soalan 107 itu adalah DIRI ALLAH SATU PADA AKAL. Apa dia 7 sifat Allah itu? 7 sifat Allah itu ialah

1⃣ pekuasa yg BUKAN dgn alat atau dalam Bahasa Arab disebut QUDRAT.
2⃣ pekehendak yg BUKAN dgn alat atau dalam Bahasa Arab disebut IRADAT.
3⃣ pengetahuan yg BUKAN dgn alat atau dalam Bahasa Arab disebut ILMU.
👇🏾
7⃣ pekata yg BUKAN dgn alat atau dalam Bahasa Arab disebut KALAM.

Bagi sesiapa yg ingat2 lupa itu eloklah semak pencerahan Soalan 56 dan Soalan 107 semula. Contoh2nya pun ada diberikan.

Itulah contoh makna satu pada akal. Apakah pula makna satu pada syarak?

Diambil dari makna satu pd adat dan pada akal, maka makna satu pada syarak itu 2 perkara juga iaitu

1⃣ menafikan ALLAH @ DIRI ALLAH itu BANYAK iaitu 2 @ 3 atau lebih.

Apa makna menafikan Allah @ diri Allah itu BANYAK? Untuk memahaminya, kita perlu memahami makna BANYAK pada syarak.

Makna banyak pd akal sudah dicerahkan sebelum ini pd Soalan 59. *Makna banyak pada syarak adalah sama dengan makna banyak pada adat dan makna banyak pada akal.* Cuba semak semula pencerahannya sebelum ini.

Justeru, menafikan Allah itu banyak pada akal dan banyak pada syarak ialah menafikan 8 perkara pd Allah iaitu :

1⃣ berbilang @ berbilang2
2⃣ bercampur @ bercampur2
3⃣ berhimpun @ berhimpun2
4⃣ berlapis @ berlapis2
5⃣ bersusun @ bersusun2
6⃣ bersuku @ bersuku2
7⃣ bercerai @ bercerai2
8⃣ berpihak @ berarah

Contoh bagi 8 jenis perkataan itu yang membawa maksud Allah berbilang2 sehingga Allah berpihak sudah diberikan pada pencerahan Soalan 59. Sesiapa yg ingat2 lupa itu eloklah semak semula atau dengar audionya.

Dalam perkataan lain, semua perbuatan samada perbuatan hati, perkataan atau tingkahlaku yang membawa maksud 8 perkara itu adalah MUSTAHIL PADA ALLAH.

1⃣ Mustahil Allah berbilang @ berbilang2
2⃣ Mustahil Allah bercampur @ bercampur2
3⃣ Mustahil Allah berhimpun @ berhimpun2
4⃣ Mustahil Allah berlapis @ berlapis2
 5⃣ Mustahil Allah bersusun @ bersusun2
 6⃣ Mustahil Allah bersuku @ bersuku2
 7⃣ Mustahil Allah bercerai @ bercerai2
 8⃣ Mustahil Allah berpihak @ berarah

Diambil dari makna MUSTAHIL PADA ALLAH 8 PERKARA itu maka

1⃣ *Sifat Allah* itu
(لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَىْءٌ)
As-Syura 42 : 11
yakni sifat Allah itu tiada seumpama dengan sesuatu. Mustahil sifat Allah yg 20 atau lebih itu ada persamaan dgn sifat makhluk. Mustahil sifat Allah yg 20 itu berlain2an kerana sifat yg berlain2an itu adalah sifat2 makhluk yg BANYAK. Dibilang2kan Wujud Qidam Baqo hingga Mutakallimun itu 1-20 bukannya kerana Wujud Qidam Baqo hingga Mutakallimun itu BERLAIN2AN tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna ALLAH itu SATU dan makna ALLAH itu ESA. Tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna Wujud hingga Mutakallimun itu SATU dan ESA.

2⃣ *Zat Allah* itu
(لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَىْءٌ)
yakni zat Allah itu tiada seumpama dengan sesuatu.
Mustahil zat Allah yg 7 perkara atau lebih itu ada persamaan dgn zat makhluk. Mustahil 7 perkara itu berlain2an kerana zat yg berlain2an itu adalah zat2 makhluk yg BANYAK. Dibilang2kan Qudrat hingga Kalam itu 1-7 @ 7-13, bukannya kerana Qudrat hingga Kalam itu BERLAIN2AN tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna ALLAH itu SATU dan makna ALLAH itu ESA. Tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna Qudrat hingga Kalam itu SATU dan ESA.

3⃣ *Kelakuan Allah* itu
(لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَىْءٌ)
yakni kelakuan Allah itu tiada seumpama dengan sesuatu. Mustahil kelakuan Allah yang 7 perkara atau lebih itu ada persamaan dgn kelakuan makhluk. Mustahil Qodirun hingga Muridun itu berlain lainan kerana kelakuan yang berlain lainan itu adalah kelakuan kelakuan makhluk yg BANYAK. Dibilang bilangkan 1-7 @ 14-20 bukannya kerana Qodirun hingga Mutakallimun itu BERLAIN2AN tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna ALLAH itu SATU dan makna ALLAH itu ESA. Tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna Qodirun hingga Mutakallimun itu SATU dan ESA.

4⃣ *Nama Allah* itu
(لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَىْءٌ)
yakni nama Allah itu tiada seumpama dengan sesuatu. Mustahil nama Allah yg 99 atau lebih itu ada persamaan dgn nama makhluk. Mustahil nama Allah ar-Rohman (الرحمن), ar-Rohim (الرحيم) hingga as-Sobur (الصبور) itu berlain2an kerana nama yg berlain2an itu adalah nama2 makhluk yg BANYAK. Dibilang2kan 1-99 atau lebih bukannya kerana Ar-Rohman hingga As-Sobur itu BERLAIN2AN tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna ALLAH itu SATU dan makna ALLAH itu ESA. Tetapi hanya untuk menghampirkan akal kita kepada makna Ar-Rohman hingga As-Sobur itu SATU dan ESA.

Itulah makna pertama SATU pada syarak. Makna kedua SATU pada syarak ialah :

2⃣ apabila ada SATU kelengkapan Allah atau zat Allah atau sifat Allah atau kelakuan Allah atau nama Allah, dinafikan maka TIADALAH DIRI yang bernama ALLAH itu. Dalam perkataan lain,

1⃣ tiadalah wujud qidam baqo hingga mutakallimun. Itulah makna SIFAT ALLAH.

2⃣ tiadalah qudrat iradat hingga kalam. Itulah makna ZAT ALLAH.

3⃣ tiadalah qodirun muridun hingga mutakallimun. Itulah makna KELAKUAN ALLAH.

4⃣ tiadalah Ar-Rohman Ar-Rohim sehingga As-Sobur. Itulah makna NAMA ALLAH.

Persoalan terakhir ialah, apakah perbezaan makna al-Wahid (SATU) dan al-Ahad (ESA) (الاحد) pada syarak?

Pencerahannya begini. Makna ESA pd syarak sudah dicerahkan pada Soalan 108 dan Soalan 59. Sesiapa yg ingat2 lupa, eloklah semak semula. Walaupun begitu, kita akan cerahkan semula.

Perbezaan antara makna ESA dan makna SATU pada syarak ialah :

1⃣ Makna SATU lebih umum sedangkan makna ESA lebih khusus. Ruang lingkup @ skop makna SATU lebih luas berbanding makna ESA. Semua makna ESA ada didalam makna SATU. Tidak semua makna SATU ada didalam makna ESA.

Contohnya makna esa yg juga bermakna satu ialah

Qudrat itu esa.
Qudrat itu satu.
Qudrat itu esa dgn diri.
Qudrat itu satu dgn diri.

Iradat itu esa.
Iradat itu satu.
Iradat itu esa dgn diri.
Iradat itu satu dgn diri.

Itu dua contoh makna esa yg juga makna satu. Contoh makna satu yg bukan makna esa tidak disebutkan.  Kita sama2 fikirkan jawabannya.

Perbezaan ke2⃣
Menafikan makna 2, 3, atau lebih @ menafikan makna "banyak" TIDAK termasuk dalam makna ESA pd syarak

akan tetapi
makna pertama bagi perkataan ESA adalah juga bermakna SATU pada syarak.

Sy pasti ada yg lupa, apa dia makna pertama ESA pada syarak. Sesiapa yg ingat2 lupa, eloklah semak semula pencerahan yg lalu. Makna pertama esa pada syarak ialah spt berikut :

makna bagi SIFAT Allah, ZAT Allah, KELAKUAN Allah & NAMA Allah ialah DIRI ALLAH yg "laisakamitslihisyaiun" itu sendiri, bukannya diri yang ada persamaan dgn diri yg lain. Dalam perkataan lain :

1) Apabila disebut yang Wajib Wujud maka maknanya itu ialah DIRI ALLAH itu sendiri, yg tiada persamaan dgn sebarang diri makhluk.

2) Apabila disebut yang Wajib Qidam maka maknanya itu ialah DIRI ALLAH itu sendiri, yg tiada persamaan dgn sebarang diri makhluk.

begitulah sehingga yg ke-7 iaitu :

7) Apabila disebut yang Wajib Qudrat @ Qudrat Allah, maka maknanya itu ialah DIRI ALLAH itu sendiri yg tiada persamaan dgn sebarang diri makhluk.

8) Apabila disebut yang Wajib Iradat @ Iradat Allah, maknanya itu ialah DIRI ALLAH itu sendiri yg tiada persamaan dgn sebarang diri makhluk.

Begitulah sehingga sifat ke-20 iaitu Mutakalimun.

20) Apabila disebut yang Wajib Mutakallimun, maknanya itu ialah DIRI ALLAH itu sendiri, yg tiada persamaan dgn sebarang diri makhluk.

Apakah bukti @ dalilnya daripada al Quran atas semua yang diperkatakan ini?

Dalilnya didalam al Quran sangat banyak dan cukuplah kita tunjukkan satu iaitu (Al-Baqaroh : 32)

قَالُواْ سُبۡحَـٰنَكَ لَا عِلۡمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمۡتَنَآ    ۖ  إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡعَلِيمُ ٱلۡحَكِيمُ

Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana".

(Al-Baqaroh : 32)

Ayat itu menjadi bukti bahawa

1) Maksud perkataan ( ٱلۡعَلِيمُ ) "Yang Maha Mengetahui" itu ialah ALLAH itu sendiri.

2) Maksud perkataan (ٱلۡحَكِيمُ) "Yang Maha Bijaksana" itu ialah ALLAH itu sendiri.

Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Bijaksana itu  TIDAK lain daripada ALLAH. Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Bijaksana itu  TIDAK lain daripada DIRI ALLAH itu sendiri,  yang tidak ada persamaan dgn sebarang diri makhluk.

(ٱلۡعَلِيمُ) itu (لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَىْءٌ)

(ٱلۡحَكِيمُ) itu (لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَىْءٌ)

✨✨✨✨✨✨✨✨✨

Semua yang baik2 itu adalah anugerah Allah dan semua yg salah dan silap itu kerana saya memperturutkan hawa nafsu.
(An-Nisa' : 79)

Maaf zahir dan batin.
Wallohua'lam

●───✸✸🍀🌹🍀✸✸───●

Barisan admin mengajak tn/pn untuk join group @ menyemak dan memperbaiki *semua 109 audio dan skrip pencerahan ilmu mengenal Allah dgn kaedah Sifat 20 boleh diperolehi secara gratis @ percuma*👇🏾
______________________________
📽☎️Channel telegram
sila taip 👇🏿
@laisakamitslihisyaiunmp3
👆 audio sahaja
https://telegram.me/laisakamitslihisyaiun
👆 audio dan skrip
@1⃣Hari1⃣Makna
@SifatAllah
FB:Perkongsian Ilmu Usuluddin
*Youtube* (sila taip)👇🏾
Laisakamitslihisyaiun J1
Laisakamitslihisyaiun J2!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan