(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Jumaat, 15 Julai 2016

Bab 9 Pencerahan Soalan 91 Salah faham kisah Nabi Musa berguru kepada Nabi Khidir boleh menyebabkan BINASA AKIDAH. Apakah contoh salah faham pada kisah Nabi Musa berguru kepada Nabi Khidir?


Pencerahan
Soalan 91


Salah faham kisah Nabi Musa berguru kepada Nabi Khidir boleh menyebabkan BINASA AKIDAH.

Apakah contoh salah faham pada kisah Nabi Musa berguru kepada Nabi Khidir?


PENCERAHAN

Allah telah menerangkan kisah Nabi Musa berguru kepada Nabi Khidir didalam al Quran. Melalui kisah itu, Allah mengajar manusia dan memerintahkan manusia supaya berpegang kepada KITAB AL QURAN. JANGAN BERPEGANG KEPADA SESUATU YANG TIDAK ADA BUKTINYA DARIPADA AYAT AYAT ALLAH.

Kita tidak menyebutkan ayat ayat yang berlaitan disini untuk memberi peluang kepada ahli mencarinya sendiri.

Contoh perkataan orang yang salah faham ini telah diambil dari golongan yang mengaku berpegang kepada hakikat dan mereka meninggalkan syariat. Inilah satu dari beratus contoh perkataan mereka yang jelas SALAH FAHAM. Saya serahkan kepada tuan/puan untuk membacanya sehingga habis.


"TAREQAT TIDAK BERNAMA" :

Orang lain mencari Tareqat yang bernama, namun
bagi-ku aku menjalani “Tareqat Tidak Bernama”. Aku katakan tidak bernama kerana “Dia ada dalam sebutan, tetapi Dia tidak ada pada kenyataan”. Aku ketemui itu jalan setelah aku didorong oleh-Nya seperti jalannnya Musa mencari seorang “Hamba Allah Yang Beriman” di “Pertemuan Dua Laut” (Surat Al-Kahfi).
Untuk memahami jalannya, aku merenung jauh tetapi dekat, kisah perjalanan dan perguruannya Musa. Musa bangga akan Kenabiannya dan dirasakannya dijaman itu beliau saja yang cukup beriman kepada Allah. Lalu Allah uji keimanan Musa, di Perintahkan-Nya Musa mendalami perguruannya, pergi lagi mengaji dan berguru, mencari seorang “Hamba Allah Yang Beriman” di “Pertemuan Dua Laut”. Hamba Allah itu tidak lain, itulah “NABI KHIDIR” namanya……

Diringkaskan riwayatnya, maka ketemulah Musa sama itu Khidir. Maka diberitahu oleh Khidir, syaratnya kalo mahu berguru dengannya, jangan sekali-kali bertanya apa jua yang terjadi sepanjang dalam perguruan. Maka bermulalah mereka berjalan dan berjalan di Dua Persimpangan Jalan. Maka belum sempat lagi sampai kedestinasi di Pertemuan Dua Lautan, Khidir sudah tidak mahu menerima Musa sebagai Muridnya. Maka belum pun tamat perguruan dan perjalanan mereka, maka terputuslah perguruannya Musa dengan Gurunya itu Khidir……
Apa sebab Khidir tidak mahu mengajar Musa??? Sebab utamanya Musa “tidak kenal” siapa sebenarnya itu Khidir. Sebab Musa telah melanggar syarat-syaratnya perguruan dan perjalanannya Khidir. Sebab Musa banyak bertanya dan bertanya menggunakan akal egonya yang sesuai dengan Ilmu Syariatnya, hinggakan Musa membantah segala perbuatannya Khidir yang dianggapnya telah melanggar Hukum Syariat……
Sedangkan setiap perbuatannya Khidir itu adalah Ilmu Hikmah, mencarik adat, yang diluar akal dan pengetahuan pengajian Ilmu Syariat…. Itulah ilmunya Khidir, yang Allah telah Nobatkan kepada beliau sebagai memegang Ilmu Sirr Nabuah yang dinamakn “ILMU LADUNI”, yang dibangsakan kepada Allah : “ILMU DI-SISI-KU.”…………
Siapakah Dia sebenar-benarnya itu KHIDIR……???
….. Wallahualam …..

Penulis kisah Nabi Musa berguru kpd Nabi Khidir ini seorang yang SANGAT KELIRU & SANGAT JAHIL

Kenapa saya kata JAHIL?

=====================

PENCERAHAN
Kerana

1) Menyebut Nabi Musa dan Nabi Khidir sebagai musa dan Khidir TANPA MENYEBUT PANGKAT KENABIAN.

itu sebenarnya mengulang perbuatan orang Yahudi dan munafik yang memandang HINA PESURUH ALLAH dan sebenarnya MENGHINA ALLAH.

Buktinya orang Yahudi memanggil Nabi Musa tanpa gelaran Nabi ialah ayat al Quran berikut :

قَالُواْ يَـٰمُوسَىٰٓ إِنَّ فِيہَا قَوۡمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَن نَّدۡخُلَهَا حَتَّىٰ يَخۡرُجُواْ مِنۡهَا فَإِن يَخۡرُجُواْ مِنۡهَا فَإِنَّا دَٲخِلُونَ

Mereka menjawab: "Wahai Musa bahawasanya di negeri itu ada kaum yang gagah perkasa, dan sesungguhnya kami tidak akan memasukinya sehingga mereka keluar daripadanya; kemudian jika mereka keluar daripadanya, maka sesungguhnya kami akan masuk (ke negeri itu)".

(Al-Maidah : 22)

2) mendakwa Nabi Musa BANGGA akan Kenabiannya.

Ini satu tuduhan orang yang sangat JAHIL dan TIDAK MENGENAL PESURUH ALLAH dan TIDAK MENGENAL ALLAH.

3) menuduh Nabi Musa UJUB dengan merasakan dizaman itu dirinya yang

paling beriman kepada Allah.

Ini tuduhan kedua keatas Nabi Musa oleh orang yang sangat JAHIL dan TIDAK MENGENAL PESURUH ALLAH dan TIDAK MENGENAL ALLAH.

4) Menuduh Nabi Musa menggunakan akal EGONYA yang sesuai dengan ilmu syariat.

Ini tuduhan kali ke-3 keatas Nabi Musa oleh orang yang sangat JAHIL dan TIDAK MENGENAL PESURUH ALLAH dan TIDAK MENGENAL ALLAH

5) Menuduh Nabi Musa JAHIL kerana tidak mengenal Nabi Khidir.

Ini tuduhan ke-4 keatas Nabi Musa oleh org yang sangat JAHIL dan TIDAK MENGENAL PESURUH ALLAH dan TIDAK MENGENAL ALLAH.

Kenapa dikatakan mereka tidak mengenal pesuruh Allah dan tidak mengenal Allah?

Sebabnya ialah, mereka tidak tahu semua 124,000 Nabi sejak Nabi Adam a.s. sehingga Nabi Muhammad s.a.w memiliki 4 sifat iaitu

1) Siddik
2) Amanah
3) Fatonah
4) Tabligh

Tidak ada Nabi yang  memiliki kurang dari 4 sifat itu termasuk Nabi Musa. Menuduh Nabi Musa ego, bangga diri, merasakan dirinya paling pandai dan lain lain sebenarnya anggapan orang yang dinamakan *jahil murakkab* iaitu golongan yang merasakan dirinya pandai sedangkan mereka sangat jahil dan tidak sedar dirinya jahil.

Kenapa pula dikata golongan itu tidak mengenal Allah?

Sebabnya ialah, mereka tidak tahu, semua perbuatan para Nabi dan rosul sejak Nabi Adam hingga Nabi Muhammad adalah atas PERINTAH ALLAH. Mereka tidak tahu bahawa, Nabi tidak akan melakukan sesuatu sebelum diizinkan oleh Allah. Mereka juga tidak tahu bahawa, semua perbuatan Nabi Musa dan Nabi Khidir adalah atas perintah Allah.

Perbuatan mereka yang salah faham ini dengan menganggap Nabi Musa ego, bangga diri dan sebagainya sebenar benarnya membawa maksud Allah telah memilih pesuruh yang tidak memiliki 4 sifat kenabian. Dalam erti kata lain, Allah telah tersilap pilih pesuruh. SEBAB ITU BINASA AKIDAH MEREKA YANG JAHIL MURAKKAB ITU.
NAUZUBILLAH

Semoga Allah menjauhkan kita dari golongan yang salah faham, sesat dan menyesatkan.

Bagi orang yang percaya atau salah faham itu, barisan admin menasihatkan, TAUBATLAH kerana tuduhan itu SANGAT BERAT dan sebenar benarnya TELAH MEMBINASAKAN AKIDAH diri sendiri dan diri orang jahil yang percaya dengan FITNAH KEATAS NABI ALLAH MUSA itu dan MENGHINA ALLAH.

Sebenar benarnya

Pada hakikat syarak

1⃣PERTEMUAN itu sebenarnya bukan atas kehendak Nabi Musa dan Nabi Khidir. Akan tetapi atas PERINTAH ALLAH UNTUK MENGAJAR MANUSIA.

2⃣Nabi Musa ingin berguru kepada Nabi Khidir atas perintah Allah.

3⃣Nabi Khidir membawa Nabi Musa atas perintah Allah.

4⃣Nabi Musa tidak jadi berguru kepada Nabi Khidir atas perintah Allah.

5⃣Nabi Khidir membunuh kanak kanak, merosakkan kapal dan membaiki pondok buruk atas perintah Allah.

6⃣Nabi Musa bertanya kpd Nabi Khidir kenapa melakukan 3 perbuatan yang melanggar syariat itupun atas perintah Allah.

7⃣Nabi Khidir tidak jadi mengajar Nabi Musapun atas perintah Allah.

Akhir peristiwa itu Allah MENEGAH Nabi Musa mempelajari ilmu ilmu @ amalan yang dilakukan oleh Nabi Khidir kerana 3  perbuatan Nabi khidir itu sebenar benarnya MELANGGAR SYARIAT YANG TERTULIS DIDALAM KITAB TAURAT.

Allah perintahkan IKUT KITAB TAURAT. JANGAN IKUT ILMU @ PERBUATAN YANG BERTENTANGAN DGN KITAB TAURAT WALAUPUN IANYA DILAKUKAN OLEH PESURUH ALLAH iaitu Nabi Khidir.

PENGAJARAN dari kisah itu sebenarnya ialah Allah mahu mengajar manusia supaya KITA UMAT NABI MUHAMMAD S.A.W MENGIKUT KITAB AL QURAN. JANGAN MENGIKUT PERBUATAN @ ILMU YANG BERCANGGAH DGN SYARIAT NABI MUHAMMAD S.A.W.

Sedangkan mengikut perbuatan Nabi Khidir ditegah oleh Allah apalagilah mengikut perbuatan orang yang BUKAN NABI terlebih lebih lagi DITEGAH NENGIKUT PERBUATAN JAHIL MURAKKAB.

orang yang bukan nabi yang melakukan perbuatan yang bercanggah dengan al Quran dengan anggapan dirinya sudah mencapai ilmu LADUNI sebenar benarnya seorang yang SANGAT SESAT LAGI MENYESATKAN


Semua yang baik baik itu anugerah Allah dan semua yang salah dan silap itu kerana saya memperturutkan hawa nafsu.
(An Nisa' : 79)

Maaf zahir & batin
Wallohua'lam



www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

Telegram
@laisakamitslihisyaiun
@laisakamitslihisyaiunmp3
@1Hari1Makna
@sifatAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan