(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Selasa, 22 November 2016

Bab 9 PENCERAHAN SOALAN 108 Kita sudah membincangkan makna esa pada adat dan makna esa pada akal seperti dalam pencerahan Soalan 58 & 59. Tn/pn dinasihatkan terlebih dahulu mengulangkaji Soalan 11,17, 58, 59, 64 - 70, 107 Sekarang.... 1) Apakah makna ESA @ Allah ESA pada syarak? 2) Apakah perbezaan makna ESA dan makna SATU?

Group laisakamitslihisyaiun

PENCERAHAN
SOALAN 108


Kita sudah membincangkan makna esa pada adat dan makna esa pada akal seperti dalam pencerahan Soalan 58 & 59.

Tn/pn dinasihatkan terlebih dahulu mengulangkaji  Soalan 11,17, 58, 59, 64 - 70, 107

Sekarang....

1) Apakah makna ESA @ Allah ESA pada syarak?

2) Apakah perbezaan makna ESA dan makna SATU?


PENCERAHAN


Kalimah (ال احد) telah disebut dalam al Quran tidak kurang 19x. Lihat
Surah Al Baqarah: 285
Surah Yusuf: 4
Surah Al Kahfi: 19 (2x), 22, 26, 32, 38, 42, 47, 49, 110.
Surah Al-Lail : 19
Surah Al Fajr: 25, 26
Surah Al Balad: 5,7
Surah Al Ikhlas: 1,4

Kalimah (ال وحد) telah disebut dalam al Quran tidak kurang 24x. Lihat

Surah Al Baqarah: 133, 163
Surah An Nisa: 171
Surah  Al Maidah: 73
Surah Al An'am: 19
Surah At Taubah: 31
Surah Yusuf: 39
Surah Ar Ra'd: 16
Surah Ibrahim: 48, 52
Surah An Nahl: 22, 51
Surah Al Kahfi: 110
Surah Al Anbiya: 108
Surah Al Hajj: 34
Surah An Nur: 41
Surah As Saffat: 4
Surah Shad: 65
Surah Az Zumar: 4
Surah Al Ghafir: 12, 16
Surah As Fusshilat: 6
Surah Yasin : 49, 53

Jumlah kedua2 disebut dlm al Quran tidak kurang 43x.

Makna satu @ ( وحد) dan makna esa @ ( احد) menurut hukum adat dan hukum akal sudah dicerahkan sebelum ini. Makna ESA berbeza dari makna SATU. Semua makna SATU ada didalam makna ESA akan tetapi TIDAK SEMUA makna esa ada didalam makna SATU. Oleh itu, semua makna SATU PADA SYARAK adalah bermakna ESA PADA SYARAK. Akan tetapi semua makna ESA PADA SYARAK tidak semestinya bermakna SATU PADA SYARAK. Oleh itu, perkataan yg membawa makna ESA pada syarak telah disebut didalam al Quran sebanyak tidak kurang 43x.

Jumlah 43x itu menggambarkan BESARNYA tuntukan memahami makna ESA ALLAH PADA SYARAK.

Sebelum kita membincangkan makna esa pada syarak, eloklah kita tahu tujuan Soalan 108 ini. Tujuannya adalah untuk memahami surah al Ikhlas dan memahami perbezaan antara perkataan Al-Ahad (الاحد) dan Al-Wahid (الوحد). Kita lihat ayatnya seperti berikut :
قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ

Katakanlah (wahai Muhammad): " (Diri) Allah itu Maha Esa. (Al-Ikhlas : 1)

Semua perkataan Al-Ahad (الاحد) itu menerangkan makna ESA ALLAH PADA AKAL DAN ESA ALLAH PADA SYARAK.

Untuk memahami makna ESA ALLAH pada syarak, kita wajib terlebih dahulu memahami makna ESA MAKHLUK pada adat. Memahami makna ESA MAKHLUK pada adat akan menghampirkan akal kita untuk memahami makna ESA ALLAH pada akal dan pada syarak.

Oleh itu, kita ulangkaji semula maknanya menurut hukum adat dan hukum akal pada soalan 58 - 70.

ESA dalam bahasa Arab disebut sebagai AHAD (احد).
Secara ringkasnya, makna ESA PADA ADAT adalah 3 perkara :

Makna Esa Ke 1⃣
Menyatakan MAKSUD bg perkataan "sifat", "zat", "kelakuan" dan "nama" adalah SAMA iaitu DIRI MAKHLUK PADA ADAT. Kita ambil contoh yg paling mudah iaitu diri manusia. 4 perkataan itu pd manusia dicerahkan secara ringkas seperti berikut :

1) SIFAT :
Dalam ilmu usuluddin, 20 sifat manusia telah dicerahkan seperti pd Soalan 107 iaitu

1⃣ harus ada,
2⃣ ada permulaan,
3⃣ berubah,
sehinggalah
2⃣0⃣ kelakuan perkata dapat berkata2.

Untuk memahami 20 sifat itu, kita lihat contoh sifat manusia yang lebih khusus iaitu *berakal, bertangan, berkulit hitam manis dan sebagainya.* Apabila disebut "yang berakal" maka maksud perkataan "yang berakal" itu adalah diri kita yang satu, dari hujung rambut hingga hujung kaki,  luar dan dalam, zahir dan batin.

"Yang berakal" itu TIDAK LAIN DARI DIRI KITA. Diri kita yg esa berbilang2 pada adat dan pd akal. Makna berbilang2 disini ialah lain tangan dari kaki, lain kepala dari badan, lain roh dari tubuh dan sebagainya.

Itulah kaedah untuk memahami sifat 20 bagi manusia.

Apabila disebut "yang harus ada" maka maksud perkataan "yang harus ada" itu adalah diri kita yang satu, dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dan dalam, zahir dan batin. *Semua alat dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dan dalam, zahir dan batin adalah esa pada adat. Esanya berbilang2. Makna berbilang2 disini ialah lain pelihat dgn mata dari pendengar dengan telinga,  lain pehidup dgn nyawa dengan pekehendak dgn hawa nafsu. Semuanya itu HARUS ADA.*

2) ZAT :
zat makluk yang banyak dan berbilang2. Contoh zat kaki, zat tangan, zat mulut, zat roh, zat nafsu dan lain2 dari hujung kaki hingga hujung rambut, luar dan dalam. Kesatuan semua zat itu dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dalam, zahir batin, itulah diri kita yang SATU. Dalam perkataan lain, KESATUAN ZAT YG BERBILANG2 ITU TIDAK LAIN DARI DIRI KITA. "zat tangan, zat roh, zat nafsu" itu ESA dengan DIRI kita tetapi esanya berbilang2 pada adat dan pd akal.

Dalam ilmu usuluddin (sila rujuk pencerahan Soalan 107) maksud zat manusia ialah sifat ke-7 hingga sifat ke-3 iaitu

1⃣ Qudrat @ pekuasa dgn alat iaitu tulang urat darah daging otak benak

2⃣ Iradat @ pekehendak dgn alat iaitu hawa nafsu.

Sehinggalah yg ke-7

7⃣ Kalam @ Pekata dengan lidah huruf suara.

Apabila disebut "yang berkuasa dengan tulang urat darah daging otak benak" maka maksud perkataan  "yang berkuasa dengan tulang urat darah daging otak benak" itu ialah diri kita, sendiri, dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dan dalam, zahir dan batin.

"Yang berkuasa dengan tulang urat darah daging otak benak" itu TIDAK LAIN DARI DIRI KITA. Diri kita yg esa berbilang2 pada adat dan pada akal.

3) KELAKUAN : kelakuan makhluk yang berubah2. Contoh kelakuan ialah "sedang berwatsap". Apabila disebut "yang sedang berwatsap" maka maksud perkataan "yang sedang berwatsap" itu adalah "diri kita yang satu".  "Yang sedang berwatsap" itu TIDAK LAIN DARI DIRI KITA.  Dalam perkataan lain, "yang berwatsap" itu ESA dengan DIRI kita tetapi esanya berbilang2 pada adat dan pada akal.

Dalam ilmu usuluddin, maksud kelakuan manusia ialah sifat ke-13 hingga sifat ke-20 iaitu

1⃣ Qodirun @ Kelakuan Pekuasa dapat berkata2.

2⃣ Muridun @ Kelakuan Pekehendak dapat berkehendak.

Sehinggalah yg ke-7

7⃣ Mutakallimun @ Kelakuan Pekata dapat berkata2.

Apabila disebut "yang ada kelakuan pekuasa" maka maksud perkataan  "yang ada kelakuan pekuasa"  itu ialah diri kita, sendiri, dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dan dalam, zahir dan batin.

"Yang ada kelakuan pekuasa" itu TIDAK LAIN DARI DIRI KITA. Diri kita yg esa berbilang2 pada adat dan pd akal.

4) NAMA : nama makhluk yang tidak lain dari makhluk itu sendiri. Contoh nama ialah Lukman Hakim. Apabila disebut si "Lukman Hakim" maka maksud nama "Lukman Hakim" itu adalah diri si Lukman Hakim yang satu, dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dan dalam. Maksud "Lukman Hakim" itu TIDAK LAIN DARI DIRI KITA.
Dalam perkataan lain, nama "Lukman Hakim" itu ESA dengan DIRI kita tetapi esanya berbilang2 pada adat dan pd akal.

Itu pencerahan ringkas bg PERKARA PERTAMA sifat, zat, kelakuan dan nama makhluk pada adat.

Makna Esa ke 2⃣
Menyatakan jika DIAMBIL mana2 satu dari yg empat itu maka BERUBAHLAH DIRI MAKHLUK itu pd adat. Contohnya seekor kambing. Jika kurang satu dari yg empat itu seperti zat KAKI kambing CACAT maka diri kambing itu SUDAH BERUBAH. Berubah dari sempurna kpd cacat. Dalam perkataan lain zat itu esa dengan diri pada adat. Pada manusia, kesatuan zat kita dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dalam itu, tidak lain daripada DIRI kita.

Makna Esa Ke3⃣
Menyatakan jika TIADA DIRI MAKHLUK itu maka TIADALAH sifat diri, TIADALAH zat diri, TIADALAH kelakuan diri dan TIADALAH nama diri pd adat. Contohnya, kita ambil diri kita.

Jika TIADA DIRI kita maka TIADALAH rupa kita, TIADALAH zat kita, TIADALAH kelakuan kita dan TIADALAH nama kita.

Sama seperti kaedah kita memahami makna ESA PADA ADAT maka begitulah kaedah untuk memahami makna ESA PADA AKAL. Kerana keterbatasan masa dan ruang, kita tidak cerahkan makna esa pd akal seperti pencerahan menurut hukum adat diatas.

Diambil dari makna esa pada adat dan makna esa pada akal, maka makna ESA PADA SYARAK ialah 3 PERKARA iaitu :

Makna Esa Ke 1⃣
Menyatakan MAKSUD bg perkataan "sifat", "zat", "kelakuan" dan "nama" adalah SAMA iaitu DIRI ALLAH PADA SYARAK. 4 istilah itu sudah dicerahkan pd Soalan 107 sekali dgn 20 sifat bagi Allah. Sesiapa yg ingat2 lupa, eloklah semak semula.

Buktinya dari al-Quran akan ditunjukkan selepas ini insya Allah. 4 perkataan itu dicerahkan secara ringkas seperti berikut :

1) SIFAT :
sifat Allah yang TIDAK berupa dan TIDAK berwarna. Contoh sifat Allah ialah "Wujud, Qidam, Baqo". Apabila disebut "yang wajib Wujud dan Qidam Baqo"" maka maksud "yang wajib Wujud dan Qidam Baqo" itu adalah DIRI Allah yang SATU @ Allah yang SATU. Sifat Allah "yang wajib Wujud dan Qidam Baqo" itu ESA dengan DIRI ALLAH pd syarak. Esa TIDAK BERBILANG2 pd akal dan pd syarak. Dalam perkataan lain, "yang wajib Wujud, Qidam Baqo hingga Mutakallimun dan sifat yang tiada hingga" itu TIDAK LAIN dari DIRI ALLAH.

Apakah buktinya dari al-Quran? Buktinya ialah (Al-Balad : 7)

أَيَحۡسَبُ أَن لَّمۡ يَرَهُ  ۥۤ أَحَدٌ

Adakah ia menyangka bahawa tidak ada sesiapapun yang melihatnya (dan mengetahui tujuannya menghabiskan harta bendanya itu?
(Al-Balad : 7)

Saya pasti mesti ada yg ingin tahu, apa kaitan ayat itu dengan makna (أَحَدٌ) @ ESA *SIFAT* DENGAN DIRI @ ZAT.

Pencerahannya begini.

Kita sama2 fikirkan makna perkataan dalam ayat itu iaitu (yang melihat). Yang melihat adalah SIFAT. Siapa yang dimaksudkan pd ayat itu yang melihat? Yang dimaksudkan ialah ALLAH. Jadi, dalam perkataan lain, "yang melihat" itu TIDAK LAIN DARIPADA ALLAH. "Yang melihat" itu ESA dengan Allah. Esa TIDAK BERBILANG2 pd akal dan pd syarak.

2) ZAT :
zat Allah yg SATU, TIDAK berbilang2. Contoh yg disebut sebagai zat Allah ialah "zat yang memiliki KUASA yakni PEKUASA @ Qudrat". Apabila disebut "yang memiliki KUASA @ Qudrat" maka maksud "yang memiliki KUASA @ Qudrat" itu adalah DIRI Allah yang SATU @ Allah yang SATU. Qudrat Iradat hingga Kalam itu esa dengan DIRI Allah pd syarak. Esa TIDAK BERBILANG2 pd akal dan pd syarak.

Dalam perkataan lain, "yang memiliki kuasa @ Qudrat hingga Kalam" itu TIDAK LAIN dari DIRI ALLAH. Yang wajib Qudrat hingga Kalam itu TIDAK LAIN dari Allah.

Apakah buktinya dari al-Quran? Buktinya ialah (Al-Kahfi : 110)

قُلۡ إِنَّمَآ أَنَا۟ بَشَرٌ مِّثۡلُكُمۡ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَـٰهُكُمۡ إِلَـٰهٌ وَٲحِدٌ‌   ۖ   فَمَن كَانَ يَرۡجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلۡيَعۡمَلۡ عَمَلاً صَـٰلِحًا وَلَا يُشۡرِكۡ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦۤ أَحَدَۢا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya". (Al-Kahfi : 110)

Sama seperti yg pertama diatas, saya pasti mesti ada yg ingin tahu, apa kaitan ayat itu dengan makna (أَحَدٌ) @ ESA *ZAT* DENGAN DIRI.

Pencerahannya begini.

Kita sama2 fikirkan makna perkataan dalam ayat itu iaitu (yang mengerjakan amal soleh). (Yang mengerjakan amal soleh) adalah KESATUAN BERBILANG2 ZAT. Siapa yang dimaksudkan pd ayat itu yang mengerjakan amal soleh? Yang dimaksudkan ialah DIRI MANUSIA. Jadi, dalam perkataan lain, "yang mengerjakan amal soleh" itu TIDAK LAIN DARIPADA DIRI MANUSIA. "Yang mengerjakan amal soleh" itu ESA dengan DIRI.

3) KELAKUAN :
kelakuan Allah yang kekal tidak berubah. Contoh yg disebut sbg kelakuan Allah ialah "menjadikan sekalian alam @ Qodirun". Apabila disebut "yang menjadikan sekalian alam @ Qodirun" maka maksud "yang menjadikan sekalian alam @ Qodirun" itu adalah DIRI Allah yang SATU @ Allah yang SATU. Qodirun Muridun hingga Mutakallimun itu esa dengan DIRI Allah, Esa TIDAK BERBILANG2 pd akal dan pd syarak.

Dalam perkataan lain, "yg menjadikan sekalian alam @ Qodirun" itu TIDAK LAIN dari DIRI ALLAH. Yang wajib Qodirun hingga Mutakallimun itu TIDAK LAIN dari DIRI Allah.

Apakah buktinya dari al-Quran? Buktinya ialah (Al-Fajr : 25)

فَيَوۡمَٮِٕذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ  ۥۤ أَحَدٌ

Maka pada hari itu tiada sesiapapun yang dapat menyeksa seperti azab (yang ditimpakan oleh) Allah. (Al-Fajr : 25)

Spt mana yg pertama dan kedua, saya pasti mesti ada yg ingin tahu, apa kaitan ayat itu dengan makna (أَحَدٌ) @ ESA *KELAKUAN* DENGAN DIRI @ ZAT.

Pencerahannya begini.

Kita sama2 fikirkan makna perkataan dalam ayat itu iaitu (menyeksa). (Menyeksa) adalah KELAKUAN. Siapa yang dimaksudkan pd ayat itu yang menyeksa? Yang dimaksudkan ialah ALLAH. Jadi, dalam perkataan lain, "yang menyeksa itu TIDAK LAIN DARIPADA ALLAH. "Yang menyeksa" itu ESA dengan DIRI ALLAH. Esa pd akal dan pada syarak.

4) NAMA :
Nama Allah yang tidak lain dari Allah. Contoh nama Allah ialah Ar-Rohman dan Ar-Rohim. Maka apabila disebut "Ar-Rohman dan Ar-Rohim" maka maksud "Ar-Rohman dan Ar-Rohim" itu adalah DIRI Allah yang SATU @ Allah yang SATU. Ar-Rohman Ar-Rohim esa dengan DIRI Allah pd akal dan pd syarak. Dalam perkataan lain, "Ar-Rohman Ar-Rohim dan nama2 yang tidak ada hingga itu" TIDAK LAIN dari ALLAH. Ar-Rohman Ar-Rohim dan nama2 yang tidak ada hingga itu" TIDAK LAIN dari DIRI Allah.

Apakah buktinya dari al-Quran? Buktinya ialah

لَّـٰكِنَّا۟ هُوَ ٱللَّهُ رَبِّى وَلَآ أُشۡرِكُ بِرَبِّىٓ أَحَدًا

Tetapi aku sendiri percaya dan yakin dengan sepenuhnya bahawa Dia lah Allah, Tuhanku, dan aku tidak sekutukan sesuatu pun dengan Tuhanku.
(Al-Kahfi : 38)

Seperti mana yang pertama hingga ke-3, pasti ada yang ingin tahu, apa kaitan ayat itu dengan makna (أَحَدٌ) @ ESA *NAMA* DENGAN DIRI @ ZAT.

Pencerahannya begini.

Kita sama sama fikirkan makna perkataan dalam ayat itu iaitu (Rob @ Tuhan). (Rob @ Tuhan) adalah GANTI NAMA BAGI ALLAH. Siapa yang dimaksudkan pada ayat itu sebagai Rob @ Tuhan? Yang dimaksudkan ialah ALLAH. Jadi, dalam perkataan lain, "Rob @ Tuhan itu TIDAK LAIN DARIPADA ALLAH. "Rob @ Tuhan" itu ESA dengan DIRI ALLAH pd akal dan pd syarak.

Itu pencerahan ringkas bagi PERKARA PERTAMA sifat, zat, kelakuan dan nama Allah esa pada syarak.

Makna Esa ke 2⃣
Menyatakan jika diambil mana mana satu dari yang empat itu maka BERUBAHLAH DIRI Allah itu. Contohnya jika TIADA QUDRAT, maka ZAT ALLAH BERUBAH DARI MEMILIKI KUASA MENJADI LEMAH. PADA AKAL DAN PADA SYARAK TIDAK DITERIMA OLEH AKAL ALLAH BERUBAH, MUSTAHIL ALLAH BERUBAH.

Makna Esa ke3⃣
Menyatakan TIADA DIRI ALLAH itu maka TIADALAH sifat, zat, kelakuan dan nama Allah. Jika TIADA DIRI ALLAH itu maka TIADALAH sifat Allah, TIADALAH zat Allah, TIADALAH kelakuan Allah dan TIADALAH nama Allah. PADA AKAL DAN PADA SYARAK TIDAK DITERIMA OLEH AKAL DIRI ALLAH BERUBAH, MUSTAHIL DIRI ALLAH BERUBAH.

Itulah secara ringkas makna *"ESA Allah"* pada syarak atau makna (الاحد) @ al-Ahad  pada ayat pertama surah al-Ikhlas
قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ

Katakanlah (wahai Muhammad): " (Diri) Allah itu Maha Esa;
(Al-Ikhlas : 1)

Persoalan terakhir ialah :
Apa perbezaan antara ESA dan SATU?

Pencerahannya seperti ini.
Perbezaan antara keduaya sudah dicerahkan pada Soalan 59. Sesiapa yang ingat ingat lupa tu eloklah dengar audionya semula.


Segala yang baik baik itu anugerah Allah dan semua yang salah dan silap itu kerana sy memperturutkan hawa nafsu.

Maaf zahir dan batin
Wallohua,'lam


●───✸✸🍀🌹🍀✸✸───●

Silibus group ada 21 Bab. Sekarang baru Bab 9. Barisan admin mengajak tn/pn untuk join group @ menyemak dan memperbaiki *semua 108 audio dan skrip pencerahan ilmu mengenal Allah dgn kaedah Sifat 20 boleh diperolehi secara gratis @ percuma*👇🏾
______________________________
www.dalilakal.blogspot.com
www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

📽☎️Channel telegram
sila taip 👇🏿
@laisakamitslihisyaiunmp3
👆 audio sahaja
https://telegram.me/laisakamitslihisyaiun
👆 audio dan skrip
@1⃣Hari1⃣Makna
@SifatAllah
*Youtube* (sila taip)👇🏾
Laisakamitslihisyaiun J1
Laisakamitslihisyaiun J2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan