(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Rabu, 2 November 2016

Bab 9 Soalan 106 1) Semua perbuatan jahat dan keji manusia seperti merogol.......dan perbuatan orang Yahudi membunuh umat Islam Palestin itu adalah bukti.. *SIFAT KEBESARAN & KESEMPURNAAN ALLAH*. Adakah dakwaan itu benar pada hakikat..? Jika *TIDAK BENAR*, bagaimana pula yang benar?


PENCERAHAN
SOALAN 106


Group laisakamitslihisyaiun

Atas permintaan ahli dari group2, soalan ini adalah lanjutan dari Soalan 105.
Sila dengar audio Soalan 105 yg dibawa kepada👇🏾
 Soalan 106

Dalam audio soalan 106 itu, guru tersebut berkata : pada hakikat @ *MENURUT HAKIKAT*....

1) Semua perbuatan jahat dan keji manusia seperti merogol.......dan perbuatan orang Yahudi membunuh umat Islam Palestin itu adalah bukti..
*SIFAT KEBESARAN & KESEMPURNAAN ALLAH*.

Adakah dakwaan itu benar pada hakikat..? Jika *TIDAK BENAR*, bagaimana pula yang benar?

2) Menurut hakikat @ pada hakikat, bagaimanakah *adab* seorang hamba kepada Khaliqnya..?

*Sila dengar audio S106*

3) Semua manusia samada Islam atau kafir adalah *Boneka ALLAH*.
Adakah dakwaan itu benar pada hakikat..? Jika *TIDAK BENAR*, bagaimana pula cara yang benar?

☀☀☀☀☀
*PENCERAHAN*

Setiap kita wajib mengetahui bahawa semua perbuatan kita samada percakapan, tingkahlaku atau iktikad akan ditanyai pada hari kiamat, samada benar atau tidak pada syarak. Buktinya dari al Quran ialah (Al-Isra' : 36)

وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌ  ۚ  إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولاً

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
(Al-Isra' : 36)

Ayat itu menjadi bukti bahawa ilmu hakikat yang BENAR itupun TIDAK BERCANGGAH dgn al Quran. Sekiranya bercanggah, ianya bukan ilmu hakikat, itu adalah ilmu iblis, itu adalah  perkataan IBLIS dan SYAITAN. buktinya dari al Quran ialah (Al Baqaroh : 169)

إِنَّمَا يَأۡمُرُكُم بِٱلسُّوٓءِ وَٱلۡفَحۡشَآءِ وَأَن تَقُولُواْ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعۡلَمُونَ

Ia (yakni iblis dan syaitan)  hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah benarnya).
(Al Baqaroh : 169)

Dikira BENAR PADA SYARAK jika perbuatan itu tidak bercanggah dengan al Quran @ hadith. Itu adalah anugerah daripada Allah. Sebaliknya dikira TIDAK BENAR PADA SYARAK jika BERCANGGAH dgn al Quran @ hadith. Itu adalah akibat kesilapan diri sendiri. Dalilnya ialah

مَّآ أَصَابَكَ مِنۡ حَسَنَةٍ فَمِنَ ٱللَّهِ‌  ۖ  وَمَآ أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفۡسِكَ  ۚ  وَأَرۡسَلۡنَـٰكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً  ۚ  وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ شَہِيدًا

Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah (anugerah) dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). Dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini).

(An-Nisa': 79)

Persoalan sekarang, untuk mengetahui benar atau tidak perkataan didalam audio S105 itu, mesti ada bukti dari al Quran @ hadith. Bukti itu pula TIDAK boleh bercanggah dgn ayat al Quran yang lain walau 1 ayat. Apa bukti yg mereka tunjukkan?

Bukti yg mereka tunjukkan ialah
  ۚ  قُلۡ كُلٌّ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِ‌   ۖ  

.....Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya  (yang baik dan buruk) adalah dari Allah".....
(An-Nisa' : 78)

Timbul persoalan, apakah makna sebenar perkataan *"daripada Allah"* @ (من عند الله) ? Setelah kita tahu maknanya, barulah mudah kita fahami maksud sebenar ayat berkenaan. Jadi apa maknanya yg diberikan oleh al Quran? Makna ayat itu dari al Quran ada pada ayat (As-Soffat : 96).

وَٱللَّهُ خَلَقَكُمۡ وَمَا تَعۡمَلُونَ

Padahal Allah YANG MENJADIKAN kamu dan semua perbuatan kamu.
(As-Soffat : 96)

Yakni makna bagi ayat
*"daripada ALLAH"* @ (من عند الله) ialah *"jadi dengan izin ALLAH @ dijadikan oleh ALLAH"*

Dalam perkataan lain,
maksud ayat   ۚ  قُلۡ كُلٌّ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِ‌   ۖ  
dan وَٱللَّهُ خَلَقَكُمۡ وَمَا تَعۡمَلُونَ
adalah SAMA. *JADI dengan IZIN @ dijadikan oleh ALLAH"*
iaitu menerangkan bahawasanya PADA HAKIKAT (yakni HAKIKAT AKAL dan HAKIKAT SYARAK) semua 3 jenis perbuatan manusia iaitu perbuatan hati spt iktikad, perbuatan lidah @ lisan dan tingkahlaku adalah *JADI dengan IZIN @ DIJADIKAN Oleh ALLAH.*

Dengan izin ALLAH terjadi segala2nya samada perkara baik ataupun jahat. Pada syarak dan pada hakikat,
Allahlah YG Mengizinkan terjadi segala perbuatan yg dipilih dan dikehendaki oleh manusia itu samada, baik buruk, cantik ataupun hodoh.

Mustahil berlainan ALLAH yg menjadikan yang baik dan yang buruk.
Keyakinan berlainan ALLAH menjadikan spt itu, bercanggah dgn makna ALLAH Maha Esa. Bercanggah dgn makna ALLAH Satu.

*Pada syarak*. Manusialah yang melakukan semua perbuatan itu samada baik ataupun jahat.

*Pada hakikat* ALLAH lah yg menjadikannya. *BUKAN ALLAH YG MELAKUKANNYA.*

*Pada hakikat* ALLAH lah yg menjadikan pilihan kita itu. *BUKAN ALLAH YG MELAKUKANNYA.*

Makna *Yang melakukan lain daripada makna yang menjadikan.*
Yang melakukan adalah manusia.
Yang menjadikan adalah ALLAH.
Itulah BUKTI YANG ADA DIDALAM AL QURAN akan maksud ayat
  ۚ
      *قُلۡ كُلٌّ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِ‌*

Itulah jawaban bagi persoalan 1. Tapi jawaban itu masih belum mencukupi sebab TIDAK ADA DALIL AKAL untuk mentahkiqkannya.

Dalil akalnya spt ini, kita ambil contoh diri kita sendiri. Katalah kita adalah seorang RAJA YG SANGAT BERKUASA, BIJAKSANA LAGI ADIL.

Kita memiliki hamba sahaya lelaki dan perempuan yang ramai di istana. Seorang hamba lelaki itu telah didapati membunuh seorang hamba perempuan.
Apabila ditangkap, dan ditanya "kenapa kamu membunuh?". Hamba lelaki itu menjawab "saya hanya seorang hamba, saya tak tahu, tuanku adalah raja pemilik saya. Saya hanya boneka". Kita sebagai raja, apa perasaan kita? Kita sudah tentu MURKA. Seandainya hamba tadi menjawab "perbuatan membunuh saya itu adalah BUKTI KEBESARAN DAN KEADILAN TUANKU". Apa pula perasaan kita? Kita sbg raja, pasti akan TERLEBIH MURKA dan akan menjatuhkan hukuman BUNUH @ hukuman MATI kerana hamba itu sebenarnya sudah MENGHINA RAJA. Mustahil perbuatan jahat dan keji seperti membunuh itu disabitkan kpd raja. Terlebih mustahil menjadi BUKTI KEBESARAN RAJA. TERLEBIH2 MUSTAHIL perbuatan jahat dan keji seperti membunuh itu BUKTI KEBESARAN ALLAH.

Itulah gambaran jawaban bg soalan 1. Sesiapa yg berkata "perbuatan merogol atau membunuh itu sbg BUKTI KEBESARAN DAN KEADILAN ALLAH" sesunguhnya dia TELAH MENGHINA ALLAH dan TELAH BINASALAH akidahnya. Nauzubillahi min dzalik.

💫
Jadi, jika ayat itu tidak benar pada hakikat, macam mana ayat yang benar pada hakikat?

Ayat yang benar pada hakikat ialah 👇🏾
"Semua perbuatan jahat dan keji manusia seperti merogol..... dan perbuatan orang Yahudi membunuh umat Islam Palestin itu DIJADIKAN OLEH ALLAH".. Orang yg melakukan pembunuhan itu pula JELAS bertentangan dengan Firman ALLAH dan menjadi bukti manusia  MEMILIH MURKA ALLAH dgn melakukan KEROSAKAN dimuka bumi. Buktinya ialah (Al Araf: 56)

وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ

Dan *janganlah* kamu berbuat KEROSAKAN di bumi sesudah ALLAH menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat ALLAH itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.
(Al Araf: 56)

Oleh sebab itu perkataan "perbuatan jahat dan keji seperti membunuh itu adalah *BUKTI SIFAT KEBESARAN & KESEMPURNAAN ALLAH*  adalah BIDA'AH PADA AKAL DAN BIDA'AH PD SYARAK yakni *SALAH pada hakikat*.

Perkataan yang BENAR pada hakikat ialah segala perbuatan buruk @ jahat yang terjadi itu samada kita suka atau tidak adalah *BUKTI ALLAH ITU ESA @ BUKTI ALLAH SATU*.

Itulah pencerahan bg soalan 1.

🍀
Apa pula jawaban bagi persoalan ke-2 iaitu bagaimana adab yg sebenar kepada al-Kholiq ?

Adab yang ALLAH perintahkan ialah

1⃣ *"JANGAN BERKATA SESUATU YG TIADA BG KITA PENGETAHUAN"*. Yakni JANGAN ikut @ JANGAN bercakap sesuatu yg BERCANGGAH dgn al Quran @ Hadith. Buktinya ialah (Al-Isra': 36)

وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌ  ۚ  إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولاً

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.

(Al-Isra': 36)

2⃣ *BERKATALAH YG BAIK2 SAHAJA TENTANG ALLAH*. Buktinya ialah

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Segala puji bagi Allah, Tuhan yang menjadikan sekalian alam.
(Al-Fatihah : 2)

Perkataan yg jahat2 atau yg buruk2 itu *sudah ditentukan oleh Allah untuk dilakukan oleh manusia* adalah TIDAK BERADAB KEPADA ALLAH dan MEMBATALKAN makna ayat
  ( ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ )

Lanjutan dari itu dari dalil Adat..
Apabila manusia bina bangunan 12 tingkat hingga berjaya..
Maka itu satu perbuatan (atau kelakuan) manusia yang diizinkan jadi oleh ALLAH untuk berjaya menurut adat.

Apabila manusia mengebom bangunan, perbuatan (atau kelakuan) mengebom manusia itu, JADI dengan izin ALLAH
sehingga musnah..
Maka itu satu perbuatan (atau kelakuan) manusia yang diizinkan jadi oleh ALLAH untuk musnah menurut adat.

Merosak dan mengebom dilakukan oleh manusia hingga musnah adalah dengan izin ALLAH untuk Terjadi.

Apabila Adab dan Adat berkata-kata tidak dijaga diperingkat awal, maka dikhuatiri adab yang lebih teruk boleh dilakukan oleh orang awam dan anak2 yang tidak faham..akan terus berleluasa.
Nauzubillahi min dzalik.

Itulah pencerahan soalan kedua.

Persoalan terakhir ialah, benarkah manusia ini BONEKA bagi Allah?

Pencerahannya begini.

Boneka sama sekali tidak ada usaha dan ikhtiar. Boneka tidak ada akal. Akal itulah yg membezakan manusia dgn makhluk yg lain. Allah telah menyuruh manusia BERFIKIR untuk mengenaliNYA dan semua perintahNYA, menggunakan akal tidak kurang 49x didalam al Quran. Kerana dianugerahkan akal itulah maka manusia dapat memilih SYURGA ALLAH @ REDHO ALLAH dan menjauhi NERAKA ALLAH @ MURKA ALLAH. Fahaman yg mendakwa manusia ini boneka sebenarnya menolak *usaha dan ikhtiar* dan perbuatan (atau kelakuan) manusia yang diizinkan jadi oleh ALLAH.

Buktinya ialah (Al Araf: 56)

وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ

Dan janganlah kamu berbuat KEROSAKAN di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.
(Al Araf: 56)

Orang yg mendakwa manusia itu boneka sesungguhnya TANPA SEDAR telah menyerupakan ALLAH dgn dalang wayang kulit. Bukan sekadar menyerupakan ALLAH tetapi TANPA SEDAR SUDAH MENAFIKAN ayat2 al Quran.
Nauzubillahi min dzalik.

Semua yg baik2 itu adalah anugerah Allah dan yg salah dan silap itu kerana sy memperturutkan hawa nafsu.
(An-Nisa' : 79)

Maaf zahir & batin
Wallahua'lam

●───✸✸🍀🌹🍀✸✸───●

Silibus group ada 21 Bab. Sekarang baru Bab 9. Barisan admin mengajak tn/pn untuk join group @ menyemak dan memperbaiki *semua 105 audio dan skrip pencerahan ilmu mengenal Allah dgn kaedah Sifat 20 boleh diperolehi secara gratis @ percuma*👇🏾
www.dalilakal.blogspot.com
www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com
●───✸✸🍀🌹🍀✸✸───●
📽☎️Channel telegram
sila taip 👇🏿
@laisakamitslihisyaiunmp3
👆 audio sahaja
https://telegram.me/laisakamitslihisyaiun
👆 audio dan skrip
@1⃣Hari1⃣Makna
@SifatAllah
*Youtube* (sila taip)👇🏾
Laisakamitslihisyaiun J1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan