(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Sabtu, 19 Mac 2016

Bab 8 : Pencerahan Soalan69 a) Apakah makna Allah ESA PADA ZAT b) Apakah tujuan mempelajari makna ALLAH ESA PADA ZAT? c) Apakah perkataan tentang ZAT yang sebenarnya TIDAK BERADAB KEPADA ALLAH & boleh membinasakan akidah?

Pencerahan

Soalan69



a) Apakah makna Allah ESA PADA ZAT

b) Apakah tujuan mempelajari makna ALLAH ESA PADA ZAT?

c) Apakah perkataan tentang ZAT yang sebenarnya TIDAK BERADAB KEPADA ALLAH & boleh membinasakan akidah?


Catatan

Untuk memudahkan FAHAM,
elok rujuk pencerahan Soalan 6-11


Pencerahan
Soalan 69


Oleh kerana zat Allah itu laisakamitskihisyaiun yakni ZAT ALLAH itu TIDAK ada yang seumpamanya @ tidak ada persamaan dengan zat makhluk, maka zat Allah itu tidak mampu difikirkan oleh akal. Untuk menghampirkan akal kita kepada makna zat Allah itu ESA pada AKAL, kita perlu terlebih dahulu memahami makna zat makhluk esa pada adat

Contoh terhampir ialah diri kita.

Ada bermacam macam zat pads zat yang satu.
Pada zat yang bermacam macam itu pula ada bermacam macam zat lagi

SEMUA ZAT ITU BERBEZA BEZA. KESATUAN SEMUA ZAT ITULAH DIRI KITA

yakni KESATUAN SEMUA ZAT @ ALAT @ KELENGKAPAN pada DIRI kita itu dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar dan dalam, zahir dan batin.

Zat kita itu ada SIFAT & KELAKUAN

Apa pula yang ESA PADA ADAT?

Yang esa pd adat itu ialah zat kita yang berbilang bilang pada zat yang satu

Iaitu

1⃣Pekuasa pada adat iaitu dengan tulang urat darah daging otak benak @ Qudrat pada adat

2⃣Pekehendak pada adat iaitu dengan hawa nafsu @ Iradat pada adat

3⃣Pengetahuan pada adat iaitu dengan hati & perguruan @ Ilmu pada adat

4⃣Pehidup pada adat iaitu dengan nyawa @ Hayat pada adat

5⃣Pendengar pada adat iaitu dengan lubang telinga @ Sami' pada adat

6⃣Pelihat pada adat iaitu dengan biji mata @ Basir pada adat

7⃣Pekata pada adat iaitu dengan lidah huruf suara @ Qalam pada adat

yakni apabila disebut esa zat pada adat, ia bermaksud 2 perkara iaitu

1⃣

1) Qudrat itu satu bukan dua @ banyak
2) Iradat itu satu bukan 2 @ banyak
!
!
!
7) Qalam itu satu bukan 2 @ banyak

Itu maksud pertama
Maksud ke
2⃣

Apabila disebut salah satu antara Qudrat hingga Qalam maknanya itu ialah tersimpan 19 makna yang lain. Contoh terhampir ialah PEKUASA @ QUDRAT diri kita sendiri. Apabila disebut "pekuasa pada adat" @ "qudrat pada adat", maknanya itu ialah pekuasa kita dengan tulang urat darah daging otak benak. Perkara ini sudah dicerahkan pada Soalan 11. Sesiapa yang ingat2 lupa, eloklah semak pencerahan Soalan 11

Kita kembali semula kepada maksud kedua "esa pada adat" iaitu apabila kita sebut PEKUASA PADA ADAT @ Qudrat pada adat maka maksudnya itu ialah TERKANDUNG pada makna QUDRAT itu, akan makna 19 SIFAT DIRI MANUSIA yang lain iaitu

1) QUDRAT pada adat itulah yang HARUS ADA pada adat
2) QUDRAT pada adat itulah yang ADA PERMULAAN pada adat
3) QUDRAT pada adat itulah yang BERUBAH pada adat
4) QUDRAT pada adat itulah yang ADA SEUMPAMANYA pada adat
5) QUDRAT pada adat itulah yang KEKURANGAN pada adat
6) QUDRAT pada adat itulah yang zatnya BERBILANG BILANG pada adat

7) QUDRAT pada adat itulah IRADAT pada adat
8) QUDRAT pada adat itulah ILMU pada adat
9) QUDRAT pada adat itulah HAYAT pada adat
10) QUDRAT pada adat itulah SAMI' pada adat
11) QUDRAT pada adat itulah BASIR pada adat
12) QUDRAT pada adat itulah QALAM pada adat
13) QUDRAT pada adat itulah QODIRUN pada adat
14) QUDRAT pada adat itulah MURIDUN pada adat
15) QUDRAT pada adat itulah I'LMUN pada adat
16) QUDRAT pada adat itulah HAIYUN pada adat
17) QUDRAT pada adat itulah SAMI'UN pada adat
18) QUDRAT pada adat itulah BASIRUN pada adat
19) QUDRAT pada adat itulah ََMUTAKALLIMUN pada adat

Itu sifat DIRI MANUSIA yang ke-7. Begitulah sehingga sifat DIRI MANUSIA yang ke-13 iaitu QALAM pada adat.

Apabila disebut QALAM pada adat
maka TERKANDUNG pada makna QALAM itu, akan makna 19 SIFAT MANUSIA yang lain iaitu
 
1) QALAM pada adat itulah yang HARUS ADA pada adat
2) QALAM pada adat itulah yang ADA PERMULAAN
3) QALAM pada adat itulah yang BERUBAH
4) QALAM pada adat itulah yang ADA SEUMPAMANYA
5) QALAM pada adat itulah yang KEKURANGAN
6) QALAM pada adat itulah zatnya BERBILANG BILAN pada adat
7) QALAM pada adat itulah QUDRAT pada adat
8) QALAM pada adat itulah IRADAT pada adat
9) QALAM pada adat itulah ILMU pada adat
10) QALAM pada adat itulah HAYAT pada adat
11) QALAM pada adat itulah SAMI' pada adat
12) QALAM pada adat  itulah BASIR pada adat
13) QALAM pada adat itulah QODIRUN pada adat
14) QALAM pada adat  itulah MURIDUN pada adat
15) QALAM pada adat  itulah I'LM
UN pada adat
16) QALAM pada adat itulah HAIYUN pada adat
17) QALAM pada adat itulah SAMI'UN pada adat
18) QALAM pada adat  itulah BASIRUN pada adat
19) QALAM pada adat  itulah ََMUTAKALLIMUN pada adatَ
َ
Semua makna itu dibilang bilangkan 1-19 BUKAN kerana BERLAINAN daripada makna DIRI kita akan tetapi untuk menghampirkan FAHAM akan makna SIFAT & ZAT ALLAH itu ESA (pada akal)َ
َََ
Itulah dalil akal yang menghampirkan faham kita kepada makna ESA ZAT ALLAH iaitu apabila disebut QUDRAT PADA AKAL maka terkandung pada makna QUDRAT itu akan makna 19 SIFAT yang lain iaitu:

1) QUDRAT Allah itulah yang wajib WUJUD
2) QUDRAT Allah itulah yang wajib QIDAM
3) QUDRAT Allah itulah yang wajib BAQO
4) QUDRAT Allah itulah yang wajib MUKHOLAFAH
5) QUDRAT Allah itulah yang wajib QIYAMUHU BINAFSIH
6) QUDRAT Allah itulah yang wajib WAHDANIAT
7) QUDRAT Allah itulah yang wajib IRADAT
8) QUDRAT Allah itulah yang wajib ILMU
9) QUDRAT Allah itulah ysng wajib HAYAT
10) QUDRAT Allah itulah yang wajib SAMIQ
11) QUDRAT Allah itulah yang wajib BASIR
12) QUDRAT Allah itulah yang wajib QALAM
13) QUDRAT Allah itulah yang wajib QODIRUN
14) QUDRAT Allah itulah yang wajib MURIDUN
15) QUDRAT Allah itulah yang wajib 'ILMUN
16) QUDRAT Allah itulah yang wajib HAIYUN
17) QUDRAT Allah itulah yang wajib SAMI'UN
18) QUDRAT Allah itulah ysng wajib BASIRUN
19) QUDRAT Allah itulah yang wajib MUTAKALLIMUN

Semua makna itu dibilang bilangkan 1-19 BUKAN kerana BERLAINAN dpd makna ALLAH akan tetapi untuk memudahkan FAHAM akan makna SIFAT & ZAT itu ESA (pada akal)

Begitulah juga dengan sifat ke-8 iaitu IRADAT.

Apabila disebut IRADAT PADA AKAL maka terkandung pd makna IRADAT itu akan makna 19 SIFAT yang lain iaitu:🏿

1) IRADAT Allah itulah yang wajib WUJUD
2) IRADAT Allah itulah yang wajib QIDAM
3) IRADAT Allah itulah yang wajib BAQO
4) IRADAT Allah itulah yang wajib MUKHOLAFAH
5) IRADAT Allah itulah yang wajib QIYAMUHU BINAFSIH
6) IRADAT Allah itulah yang wajib WAHDANIAT
7) IRADAT Allah itulah yang wajib QUDRAT
8) IRADAT Allah itulah yang wajib ILMU
9) IRADAT Allah itulah yang wajib HAYAT
10) IRADAT Allah itulah yang wajib SAMIQ
11) IRADAT Allah itulah yang wajib BASIR
12) IRADAT Allah itulah yang wajib QALAM
13) IRADAT Allah itulah yang wajib QODIRUN
14) IRADAT Allah itulah yang wajib MURIDUN
15) IRADAT Allah itulah yang wajib 'ILMUN
16) IRADAT Allah itulah yang wajib HAIYUN
17) IRADAT Allah itulah yang wajib SAMI'UN
18) IRADAT Allah itulah yang wajib BASIRUN
19) IRADAT Allah itulah yang wajib MUTAKALLIMUN

Begitulah sehingga sifat ke 13 iaitu QALAM

Apabila disebut QALAM PADA AKAL maka terkandung pada makna QALAM itu akan makna 19 SIFAT yang lain iaitu:

1) QALAM Allah itulah yang wajib WUJUD
2) QALAM Allah itulah yang wajib QIDAM
3) QALAM Allah itulah yang wajib BAQO
4) QALAM Allah itulah yang wajib MUKHOLAFAH
5) QALAM Allah itulah yang wajib QIYAMUHU BINAFSIH
6) QALAM Allah itulah yang wajib WAHDANIAT
7) QALAM Allah itulah yang wajib QUDRAT
8) QALAM Allah itulah yang wajib IRADAT
9) QALAM Allah itulah yang wajib ILMU
10) QALAM Allah itulah yang wajib HAYAT
11) QALAM Allah itulah yang wajib SAMIQ
12) QALAM Allah itulah yang wajib BASIR
13) QALAM Allah itulah yang wajib QODIRUN
14) QALAM Allah itulah yang wajib MURIDUN
15) QALAM Allah itulah yang wajib 'ILMUN
16) QALAM Allah itulah yang wajib HAIYUN
17) QALAM Allah itulah yang wajib SAMI'UN
18) QALAM Allah itulah yang wajib BASIRUN
19) QALAM Allah itulah yang wajib MUTAKALLIMUN

Semua makna itu dibilang bilangkan 1-19 BUKAN kerana BERLAINAN dpd makna ALLAH akan tetapi utk memudahkan FAHAM akan makna SIFAT & ZAT itu ESA (pada akal)

Persoalan terakhir ialah, apakah perkataan @ iktikad berkait ZAT yang sebenarnya TIDAK BERADAB kpd Allah dan boleh menyebabkan BINASA AKIDAH?

Pencerahannya begini

Perkataan yang sebenarnya TIDAK BERADAB kepada Allah ialah

Dikatanya @ diktikadkannya makna 20 sifat Allah LAIN @ BERBEZA dari makna Allah seperti katanya

1) makna Wujud pada akal itu LAIN @ BERBEZA dari makna Allah

2) makna Qidam pada akal itu LAIN @ BERBEZA dari makna Allah

hinggalah  sifat ke -7 iaitu Qudrat

7) makna Qudrat pada akal  itu LAIN @ BERBEZA dari makna Allah

begitulah hingga sifat ke-20

20) makna Mutakallimun pada akal itu LAIN @ BERBEZA dari makna Allah

Semua itu adalah
contoh perkataan yang TIDAK BERADAB kepada Allah

Kenapa pulak dikira TIDAK BERADAB kepada Allah?

Sebabnya ialah
Perkataan LAIN @ BERBEZA itu bercanggah dengan makna Allah SATU & makna Allah ESA yakni membawa makna Allah BANYAK.

Kita lihat semula contoh perkataan itu

1) Makna Wujud pada akal  itu LAIN @ BERBEZA dari makna Allah membawa maksud ALLAH ITU TIDAK WUJUD yakni TIDAK ADA TUHAN BERNAMA ALLAH

2) Makna Qidam pada akal itu LAIN @ BERBEZA dari makna Allah membawa maksud ALLAH ITU BUKAN QIDAM yakni ALLAH itu ADA PERMULAAN

7) Makna Qudrat pada akal LAIN @ BERBEZA dari makna Allah membawa maksud Allah itu TIDAK ADA Qudrat yakni ALLAH ITU LEMAH

hingga

20) Makna Mutakallimun pada akal itu LAIN @ BERBEZA dari makna Allah membawa maksud Allah itu TIDAK ADA KELAKUAN BERKATA yakni ALLAH ITU BISU.

Sebab itulah dikata SANGAT TIDAK BERADAB KEPADA ALLAH dan boleh membinasakan akidah.


Segala yang baik baik itu anugerah Allah dan semua yang salah dan silap itu kerana saya memperturut hawa nafsu

an Nisa': 79


Wallohua'lam

Maaf zahir &  batin


www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

telegram > laisakamitslihisyaiun
َ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan