(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Khamis, 25 Februari 2016

Bab 8 Soalan 64 Memahami makna esa manusia pada adat itu akan MENGHAMPIRKAN kefahaman kita kepada makna sebenar ESA ALLAH PADA AKAL. Oleh itu, dari makna esa pada adat pada Soalan 56, 58 dan 59 itu, terbitkan makna esa Allah pada AKAL? Dalam perkataan lain, apakah makna ESA ALLAH PADA AKAL?

Jawapan
Soalan 64



Akal kita TIDAK mampu memahami makna ESA ALLAH kerana Allah itu TIDAK ada persamaan dengan sekalian makhluk.

Oleh itu, untuk memahami maknanya, tidak ada cara lain melainkan memahami makna ESA makhluk @ esa diri kita pada adat seperti yg dicerakah pada Soalan 56, 58 & 59.

Memahami makna esa manusia pada adat itu akan MENGHAMPIRKAN kefahaman kita kepada makna sebenar ESA ALLAH PADA AKAL.

Oleh itu,
dari makna esa pada adat pada Soalan 56, 58 dan 59 itu, terbitkan makna esa Allah pada AKAL?

Dalam perkataan lain, apakah makna
ESA ALLAH PADA AKAL?



Jawapan



Sebelum kita bincang Soalan 64, elok kita lihat dahulu ayat Allah ini

وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللهُ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿١٨٩﴾ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ ﴿١٩٠﴾ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿١٩١﴾

”Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”.

”Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (seperti bukti Allah Maha Esa) bagi orang-orang yang berakal”.

“(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka”.

(Ali Imran : 180-191)

Itulah ayat yang membuktikan bahawa sanya Allah Ta'ala menjadikan sekalian makhluk ini bukanlah sia-sia. Walaupun makhluk itu zahirnya kotor, busuk dan hodoh, seperti BABI, namun BABI itu BUKAN SIA SIA DIJADIKAN ALLAH. Sekalian alam dan babi itu sebenarnya menjadi BUKTI ALLAH itu MAHA ESA. Sesiapa yg berkata ada makhluk seperti BABI dijadikan Allah TANPA FAEDAH kepada manusia maka sesungguhnya BINASALAH AKIDAHNYA.

Ayat yang membuktikan telah BINASA AKIDAH orang yang menganggap sebahagian makhluk yang dijadikan Allah itu adalah sebagai SIA SIA ialah ayat berikut :

Al-Ahqaf,
ayat 3:

مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى وَالَّذِينَ كَفَرُوا عَمَّا أُنذِرُوا مُعْرِضُونَ

Ertinya :
(Ingatlah), tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya melainkan dengan ada gunanya yang benar dan dengan ada masa penghujungnya yang tertentu (yang padanya dijalankan pembalasan); dan orang-orang yang KAFIR berpaling dari menerima peringatan yang diberikan kepada mereka mengenainya.

(al Ahqaf : ayat 3)

Kedua-dua ayat itu menjadi bukti bahawa, manafaat sekalian alam ini adalah untuk sekalian jin dan manusia

Kita ingat semula
Makna ESA pada adat ialah menyatakan sifat, zat, kelakuan dan nama adalah merujuk kepada DIRI yang SATU, bukannya diri yang berbeza, bukannya diri yang berlainan.

Ingat ya
makna SATU sudah dicerahkan sebelum ini pada Soalan 56 iaitu MENAFIKAN BANYAK dan apabila diambil sebahagian zat maka BERUBAHLAH DIRI yang SATU itu atau rosaklah DIRI yang SATU itu.

Sesiapa yang ingat ingat lupa akan makna SATU eloklah semak semula audio atau pencerahan Soalan 56.

Apa makna diri?
Apa makna sifat?
Apa makna zat?
Apa makna kelakuan?
Apa makna nama?

Makna diri, sifat, zat dan kelakuan sudah dicerahkan sebelum ini. Makna nama sahaja yang belum dicerahkan dan akan dicerahkan insya Allah.

Dikata DIRI pada makhluk iaitu terhimpun beberapa banyak zat yakni sekurang kurangnya DUA zat.

Dikata semua makhluk itu SIFAT @ memiliki SIFAT kerana salah satu dari  2 perkara berikut

1) memiliki RUPA masing masing yang disaksikan oleh PANCAINDERA

2) TIDAK boleh disaksikan oleh pancaindera tetapi memiliki 6 persamaan dengan SEMUA makhluk yang disaksikan oleh pancaindera iaitu

a) makhluk yang HARUS ada
b) makhluk yang ada permulaan
c) makhluk yang  berubah
d) ada makhluk yang seumpamanya
e) makhluk yang ada kelemahan
f) zatnya yang berbilang bilang

Seterusnya
Dikata ZAT pada makhluk kerana DIRI makhluk itu ada JUZUK ATAU BERBAHAGI BAHAGI kepada salah satu dari 8 perkara berikut iaitu

1) berbilang atau berbilang bilang
2) bercampur atau bercampur campur
3) berhimpun atau berhimpun himpun
4) berlapis atau berlapis lapis
5) bersusun atau bersusun susun
6) bersuku atau bersuku suku
7) bercerai atau bercerai cerai
8) berpihak atau berarah

Kita tahu semua yg sabit pd makhluk itu MUSTAHIL sabit pada Allah maka segala yang BERCANGGAH & MEMBATALKAN makna ESA PADA AKAL itu ada 3 BAHAGIAN. Setiap bahagian pula terpecah kepada beberapa banyak cabang.

3 bahagian itu ialah :

Bahagian Pertama👇🏿

A) Semua perkataan yang membawa maksud Allah ADA PERSAMAAN DENGAN SEBARANG MAKHLUK iaitu

1) berbilang @ berbilang2
2) bercampur @ bercampur2
3) berhimpun @ berhimpun2
4) berlapis @ berlapis2
5) bersusun @ bersusun2
6) bersuku @ bersuku2
7) bercerai @ bercerai2
8) berpihak @ berarah

8 perkara itu ada pada sekalian makhluk. Dalam perkataan lain, 8 perkara itu adalah PERSAMAAN kepada sekalian makhluk dan sudah dicerahkan pada sebelum ini.

Perbuatan @ perkataan @ iktikad itu sebenar2nya BERCANGGAH & MEMBATALKAN makna ALLAH ESA PADA AKAL

Bahagian Kedua👇🏿

B) Semua perkataan @ iktikad yang  bermaksud Allah itu BERJUZUK @ BERBAHAGI yakni ZAT @ SIFAT Allah itu adalah ALAT yang ada persamaan dengan ALAT pada makhluk iaitu

1) Sifat Qudrat Allah itu adalah "ALAT" yang dengan "ALAT" itu Allah BERKUASA @ memperbuat sekehendakNYA.

2) Sifat Iradat Allah itu adalah "ALAT" yang dengan "ALAT" itu Allah BERKEHENDAK @ melakukan sekehendakNYA.

3) Sifat Ilmu Allah itu adalah "ALAT" yang dengan "ALAT" itu Allah BERPENGETAHUAN @ mengetahui hal sekalian makhlukNYA sejak dahulu hingga didalam syurga neraka selama2nya.

4) Sifat Hayat Allah itu adalah "ALAT" yang dengan "ALAT" itu Allah HIDUP @ memelihara sekalian alam sejak dahulu hingga selama2nya.

5) Sifat Sami'Allah itu adalah "ALAT" yang dengan "ALAT" Allah MENDENGAR suara dan bukan suara sekalian perbuatan makhlukNYA sejak makhluk pertama dijadikan sehingga di dalam neraka @ syurga selama2nya.

6) Sifat Basir Allah itu adalah "ALAT" yang dengan "ALAT" itu Allah MELIHAT hal sekalian maklukNYA didunia dan akhirat.

7) Sifat Kalam Allah itu adalah "ALAT" yang dengan "ALAT" itu Allah BERKATA @ MENGKHABARKAN hal sekalian makhlukNYA.

Perkataan atau iktikad seperti itu sebenarnya BERCANGGAH & MEMBATALKAN makna ALLAH ESA PADA AKAL


Bahagian Ke3

C) Perkataan atau iktikad yang MEMBATALKAN makna SATU dan makna ESA iaitu yang bermaksud Allah itu DIKERANAKAN oleh sesuatu seperti

Allah Wujud dikeranakan sesuatu

Qudrat dikeranakan Qodirun atau
Qodirun dikeranakan Qudrat

Iradat dikeranakan Muridun atau
Muridun dikeranakan Iradat

begitulah sehingga
Kalam dikeranakan Mutakalkimun atau
Mutakallimun dikeranakan Kalam

dan 1001 contoh perkataan atau iktikad yang membawa maksud "DIKERANAKAN"

Sudah tentu ada yang ingin bertanya, macam mana dengan  perkataan "DISEBABKAN"? Adakah sama maksudnya dengan "DIKERANAKAN"?

Jawapannya

YA, maksud kedua dua perkataan itu adalah SAMA. Kedua duanya MEMBATALKAN MAKNA ESA ALLAH PADA AKAL.

Sesungguhnya
Perbuatan atau perkataan atau iktikad itu sebenar benarnya BERCANGGAH DAN MEMBATALKAN makna ALLAH SATU DAN ALLAH ESA PADA AKAL.

Dalam Bahasa Arab, semua perkataan dan iktikad itu sebenar benarnya MEMBATALKAN & BERCANGGAH dangan makna ayat Allah itu Al-Wahid (Satu) dan Al-Ahad (Esa)

==========================

Segala yang baik baik itu anugerah Allah dan semua yang salah dan silap itu kerana saya memperturut hawa nafsu

an Nisa': 79

Maaf zahir &  batin
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

www.laisakamitslihisyaiun.blogspit.com

telegram > laisakamitslihisyaiun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan