(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Isnin, 15 Februari 2016

Bab 8 Soalan 59 Soalannya Daripada makna SATU dan makna ESA pada pencerahan Soalan 56 dan 58... 1) Apakah persamaan dan perbezaan antara mskns SATU pada adat dengan makna ESA pada adat? 2) Apakah tujuan kita mempelajari perbezaan kedua dua makna itu?

Jawapan
Soalan 59


Soalannya

Daripada
makna SATU dan makna ESA pada pencerahan Soalan 56 dan 58...


1) Apakah persamaan dan perbezaan antara mskns SATU pada adat dengan makna ESA pada adat?

2) Apakah tujuan kita mempelajari perbezaan kedua dua makna itu?


Jawapan
Soalan 59


1⃣PERSAMAAN
antara makna SATU pada adat dan makna ESA pada adat

1) Keduaduanya menafikan BANYAK yakni MENETAPKAN SATU @ TUNGGAL kerana TIDAK ADA BANDING.

2) Makna ESA lebih khusus @ lebih spesifik berbanding makna SATU yang lebih umum. Oleh sebab itulah ESA pada adat adalah SATU pada adat. Dalam perkataan lain, semua yang dikatakan ESA itu boleh disebut SATU.

Contohnya

Qudrat  itu ESA
Qudrat itu  SATU

3) Apabila diambil sebahagian zat maka berubahlah @ cacatlah zat @ diri itu

Contoh

•1)
Jari terpotong maka cacatlah zat TANGAN
Cacatlah DIRI

•2)
Jika MATA @ pelihat dengan mata TIDAK ADA maka cacatlah ZAT kepala itu.
Cacatlah DIRI itu


•3)
Contoh dari sudut sains ialah "AIR"

Dalam istilah sains, air ditulis sebagai H2O. H2O itu adalah simbol kimia bagi AIR yang bermaksud 2 molikul HIDROGEN "bersatu" dengan 1 molikul OKSIGEN.

Dalam istilah usuluddin, perkataan yang hampir sama makna dengan "molikul" ialah zat yang paling sekali iaitu "JAUHAR FIRID". Itulah zat yg paling kecil yang tidak boleh dibahagi lagi.

2 molikul hidrogen @ 2 jauhar firid hidrogen bersatu dengan 1 jauhar firid oksigen MENJADI SATU makhluk baru yang dinamakan sebagai AIR. Simbol air itu ialah H2O.

Maka apabila molikul oksigen dipisahkan dari AIR, berubahlah AIR tersebut. Air sudah TIDAK WUJUD lagi. Yang wujud sekarang ialah 2 molikul yg BERBEZA @ 2 zat yang berbeza @ 2 jenis benda yang berbeza iaitu hidrogen dan oksigen yang tidak rosak.

Itulah 3 contoh
Apabila diambil sebahagian zat maka berubahlah diri @ kuranglah DIRI @ kuranglah ZAT itu

4) Kedua duanya MENAFIKAN 8 perkataan yang membawa makna BANYAK iaitu

•1) Makna Berbilang bilang
•2) Makna Bercampur campur

•3) Makna Berhimpun himpun
•4) Makna Berlapis lapis

•5) Makna Bersusun susun
•6) Makna Bersuku suku

•7) Makna Bercerai cerai
•8) Makna Berpihak

Pencerahan ringkas 8 perkataan itu ada pada pencerahan Soalan 58. Sesiapa yang belum baca, eloklah semak dan baca @ dengar audionya


2 PERBEZAAN
antara makna SATU dan makna ESA pada adat pula ialah

1) Makna SATU tidak melibatkan sifat, zat, kelakuan dan nama.

Makna ESA lebih khusus iaitu melibatkan sifat, zat, kelakuan dan nama.

Maka tidak semua yang bermaksud SATU itu bermaksud ESA

Contoh

•1) Seorang ibu yang mengandung

IBU itu BUKAN ESA dengan ANAK
ANAK itu BUKAN ESA dengan IBU

Tetapi 2 yang berlainan
Ibu itu adalah SATU pada adat
Anak itupun SATU pada adat

•2) DIRI kita dan NAFAS kita

DIRI kita BUKAN ESA dengan NAFAS
NAFAS kita BUKAN ESA dengan DIRI kita

tetapi 2 yg berlainan
DIRI kita itu SATU pada adat
NAFAS kita SATU pada adat


Pencerahan seterusnya ialah


Apakah tujuan kita mempelajari perbezaan makna SATU & ESA?

Kita tahu, setiap yang sabit pada makhluk maka MUSTAHIL sabit pada Allah. Oleh sebab itu tujuan kita mempelajarinya ialah

1) supaya kita TAHU perbezaan makna SATU dan makna ESA pada akal dan pada syarak iaitu al-Wahid (satu) dan al-Ahad (esa)

2) supaya kita faham makna mengesakan pada akal dan makna mengesakan pada syarak.

3) Untuk mengelakkan  SALAH FAHAM pada makna SATU & ESA pada adat. Jika kita akan SALAH FAHAM dengan makna kedua istilah itu pada adat, kita akan SALAH FAHAM akan makna keduanya pada akal dan pada syarak.

Kenapa pulak?
Kerana DALIL itu menunjukkan MADLUL.

Saya pasti ada yg terdetik dalam hati seperti ini. Saya dah selalu dengar perkataan DALIL & MADLUL. Tapi apa sebenarnya maksud 2 perkataan tu?

Tak mengapa.
Saya akn cerahkan insya Allah.

Saya bagi satu contoh agar mudah faham

Katalah pada suatu hari, di kebun kita terjumpa kali pertama BANYAK "tapak kaki" binatang yang bercampur campur yang kita TIDAK KENAL. Kita pun membuat kesimpulan bahawa  tapak kaki itu adalah tapak kaki LEMBU @ KERBAU sebab binatang itu banyak kita lihat dikampung berhampiran. Kitapun tidak mengambil kisah sangat dengan penemuan kali pertama itu.

Besok paginya semasa kita ke kebun, kita terserempak dengan HARIMAU yang sedang membaham seekor lembu. Pada adat, jika kita keluar dari kenderaan,  kita pasti kena baham. Tetapi kerana kita berada didalam kereta, kita selamat balik kerumah pada adat. Pada akal, kita selamat kerana pertolongan Allah.

Itulah satu contoh yang menggambarkan BAHAYA pada adat akibat SALAH FAHAM pada BUKTI tapak kaki binatang yang kita lihat.

Tapak kaki harimau itu disebut sebagai DALIL @ BUKTI

Harimau itu disebut sebagai MADLUL @ yang ditunjukkan oleh BUKTI

Itulah
makna DALIL & makna MADLUL dalam Bahasa Arab

Tapak kaki itu DALIL.
Harimau itu MADLUL

Itulah kaedah memahami makna perkataan DALIL & MADLUL.

Jika kita SALAH faham akan makna SATU pada adat & makna ESA pada adat, kita PASTI akan salah faham kepada makna ALLAH SATU & makna ALLAH ESA pada akal dan pada syarak.

DALIL menunjukkan MADLUL
Semua makhluk adalah DALIL
Allah itu MADLULNYA

Dalam perkataan lain,
kewujudan semua makhluk menunjukkan kewujudan Allah
SATU DIRI makhluk menunjukkan SATU DIRI Allah

ESA diri makhluk menunjukkan ESA diri Allah

Satu diri manusia adalah DALIL
Satu diri Allah adalah MADLUL

Esa diri manusia adalah DALIL
Esa diri Allah adalah MADLUL

Jika kita SALAH faham pada dalil syarak iaitu ayat ayat al Quran & Hadith maka kita akan salah faham kpd MAKSUD & KEHENDAK AYAT AYAT AL QURAN & HADITH

Tujuan yang ke-4 ialah


Supaya kita dapat mengelakkan diri dari menyebut perkataan @ iktikad yang MEMBINASAKAN AKIDAH iaitu perkataan yg membawa makna Allah itu yakni

a) zat Allah  @
b) sifat Allah  @
c) kelakuan Allah  @
d) nama Allah itu

1) berbilang @ berbilang bilang
2) bercampur @ bercampur campur
3) berhimpun @ berhimpun himpun
4) berlapis @ berlapis lapis
5) bersusun @ bersusun susun
6) bersuku @ bersuku suku
7) bercerai @ bercerai cerai
8) berpihak @ berarah

Dalam sebutan lain, sebarang perkataan @ iktikad tentang Allah yang membawa maksud SABIT pada Allah 8 perkara yang sabit pada sekalian makhluk itu sebenar benarnya MENYEBABKAN BINASA AKIDAH

Perkataan @ iktikad seperti itu WAJIB KITA JAUHI

Masalah sekarang ialah, supaya kita betul betul FAHAM & AKIDAH KITA SELAMAT, apakah contoh perkataan @ iktikad bagi semua 8 perkara yang MUSTAHIL pada Allah itu???

Pihak admin "sepakat" menjadikan 8 persoalan itu sebagai "kerja rumah". Mudah mudahan semua berjaya menyelesaikan persoalan itu.

Semua yang baik baik itu anugerah Allah dan semua yang salah & silap itu adalah kerana saya memperturut hawa nafsu
an Nisa' : 79

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

Maaf zahir batin
Assalamualaikum

www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan