(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Sabtu, 9 Januari 2016

Bab 8 Soalan 45 : a) Cerahkan makna Perbuatan PEKUASA @ QUDRAT manusia pada adat. Berikan contoh perbuatan pekuasa manusia yang mencampuri perbuatan orang lain pada adat. b) Dari makna Perbuatan pekuasa manusia pada adat itu, TERBITKAN MAKNA perbuatan PEKUASA Allah pada akal @ ta'aluk QUDRAT Allah pada akal Dari soalan (b) diatas Berikan contoh perbuatan manusia yang mencampuri pekerjaan @ urusan Allah? Sertakan dalilnya @ buktinya dari ayat ayat al Quran


Soalan 45


Manusia sangat marah kepada orang yang suka mencampuri pekerjaan orang lain @ urusan orang lain @ perbuatan orang lain.

Itulah bukti atau dalil akal menunjukkan bahawasanya Allah SANGAT MURKA kepada orang yang suka mencampuri pekerjaan Allah @ urusan Allah @ perbuatan Allah

Daripada pencerahan soalan 44

a) Cerahkan makna
Perbuatan PEKUASA @ QUDRAT manusia pada adat.

Berikan contoh perbuatan pekuasa manusia yang mencampuri perbuatan orang lain pada adat.

b) Dari makna
Perbuatan pekuasa manusia pada adat itu, TERBITKAN MAKNA perbuatan PEKUASA Allah pada akal @ ta'aluk QUDRAT Allah pada akal

Dari soalan (b) diatas
Berikan contoh perbuatan manusia  yang mencampuri pekerjaan @ urusan Allah?

Sertakan dalilnya @ buktinya dari ayat ayat al Quran


Jawapan No 45

Manusia mampu melakukan @ memperbuat sesuatu yang diingini itu kerana adanya 6 "alat" @ 6 "perkakas" iaitu tulang, urat, darah, daging, otak dan benak. Jika kurang salah 1 dpd yang 6 itu maka manusia itu TIDAK ADA KELAKUAN PEKUASA pada adat. Dalam perkataan lain, manusia itu tidak ada KELAKUAN QUDRAT PADA ADAT.

Contohnya yang pertama

Katalah tubuh manusia itu TIDAK ADA DAGING. Dari hujung kaki hingga leher tinggal TULANG sahaja. Yang lain masih ada. Otak masih ada. Darah dan urat
 urat otak masih ada. Maka pastilah tubuh itu SUDAH MATI pada adat.

Maka tubuh itu sudah TIDAK ada lagi kelakuan orang yang hidup seperti menggerakkan biji mata, makan, minum, menggerakkan tangan dan sebagainya. Apalagilah jika 2 dpd 6 alat itu sudah TIDAK ADA pada tubuh. Maka pastilah tubuh itu sudah MATI.

Yang ada hanya kelakuan orang MATI iaitu KAKU, TIDAK MAMPU MEMELIHARA DIRI SENDIRI DARI SEBARANG MUDARAT PADA ADAT & TIDAK MAMPU MELAKUKAN SEBARANG PERBUATAN YANG BERMANAFAAT PADA ADAT.

Contoh mudarat pada adat ialah tubuh dicucuk dengan besi, ditanam ke dalam tanah dan lain lain yang menyakitkan. Jika kita sudah mati, tubuh kita itu pasti tidak mampu memelihara diri sendiri dari dicucuk orang dengan besi, disakiti orang, ditanam orang dan sebagainya. Begitu jugalah untuk melakukan perkara yang bermanafaat. Kita sudah TIDAK mampu melakukannya sama sekali pada adat.

Itulah makna MATI pada adat iaitu

1) tidak mampu memelihara diri daripada sebarang mudarat pada adat

2) tidak mampu melakukan sesuatu yang bermanafaat pada adat.

Apa pula makna BENAK disini?

Makna benak disini ialah KEMAHUAN @ KEINGINAN yang terbit dari dalam fikiran. Dalam keadaan diri kita masih hidup, walau dalam keadaan AMAT TENAT sekalipun, sebenar benarnya kita masih ada KEMAHUAN utk hidup selamat, cuma orang lain yang TIDAK TAHU. Itulah contoh tambahan kelakuan hidup.

Ringkasnya, apabila tubuh kurang salah satu dpd 6 alat @ perkakas itu, maka dikatalah orang itu TIDAK ADA KELAKUAN HIDUP.

Begitulah perbuatan sekalian makhluk yang hidup. Yakni, perbuatan @ urusan makhluk yg hidup itu TERJADI @ BERLAKU pada adat kerana adanya "ALAT" @ "PERKAKAS" yang diberikan oleh Allah pada akal. Sekiranya TIDAK ada salah 1 daripada 6 alat itu maka MUSTAHIL manusia itu ada KELAKUAN PEKUASA PADA ADAT ataupun KELAKUAN QUDRAT PADA ADAT.

Apa pula ta'aluk pekuasa manusia pada adat?

Ta'aluk pekuasa manusia pada adat ialah DAPAT MEMPERBUAT @ MELAKUKAN semua yg diingini oleh nafsu pada adat.

Ingat ya
Sekadar dapat memperbuat @ melakukan yang diingini oleh NAFSU sahaja. BUKAN dapat MEMPEROLEHI semua yang diingini pada adat. TETAPI SEKADAR MEMPERBUAT SAHAJA, BUKANNYA MEMPEROLEH HASIL PERBUATAN ITU.

Memperbuat & memperoleh adalah 2 perkara yang berbeza pada adat.

Kita sudah tahu bahawa setiap yang sabit pada sekalian makhluk MUSTAHIL SABIT PADA ALLAH. Oleh kerana pekuasa makhluk sabit dengan ALAT pada adat maka MUSTAHIL PADA AKAL PEKUASA ALLAH ITU DENGAN "ALAT" @ "PERKAKAS"

Dalam perkataan lain,

1) Mustahil ZAT Allah itu QUDRAT disebabkan zatNYA memiliki "ALAT".

2) Mustahil ZAT Allah itu QUDRAT DIKERANAKAN "ALAT" atau DIKERANAKAN SESUATU.

3) Mustahil ada sesuatu yang menumpang pada ZAT Allah yg dengannya Allah itu BERKUASA @ QUDRAT

Justeru makna PEKUASA Allah pada akal dan pada hakikat ialah ALLAH @ ZAT ALLAH BERKUASA TIADA DENGAN TULANG URAT DARAH DAGING OTAK & BENAK.

Atas sebab itulah pada kitab
 Kitab kuning, QUDRAT Allah pada akal dan pada syarak itu diterjemahkan sebagai KUASA. Bukannya silap terjemah. Bukannya salah terjemah. Sebenarnya TIDAK SALAH jika QUDRAT itu disebut @ diterjemahkan sebagsi KUASA. Yakni atas jalan PEKUASA ALLAH ITU BUKAN DENGAN ALAT SPT TULANG URAT DARAH DAGING OTAK & BENAK.

Diambil daripada makna ta'aluk Qudrat manusia pada adat, maka makna ta'aluk Qudrat Allah pada akal ialah ALLAH KUASA BERBUAT SEKEKENDAKNYA KEATAS SEKALIAN MAKHLUK.

Tidak ada yg memperbuat @ menjadikan sekalian alam ini pada akal melainkan Allah

Tidak ada yng memperbuat sekehendak-NYA pada akal melainkan Allah

Dalam perkataan lain Allah dapat MENJADIKAN dan MENGHUKUM sekalian makhluk SEKEHENDAKNYA,

1) TANPA ALAT
2) TANPA BERKATA "KUN FAYA KUN"

Persoalan seterusnya ialah
Apakah contoh contoh perbuatan yang mencampuri perbuatan makhluk dan mencampuri perbuatan Allah?

Apakah dalilnya daripada al Quran?


Kita tengok contoh kedua ini

Katalah kita ini adalah seorang Ketua Jabatan. Kita dapat aduan bahawa ada seorg Pekerja Am yang suka masuk ke pejabat kita, suka membuka komputer kita dan suka membuka fail fail mesyuarat. Sebagai Ketua Jabatan, apa perasaan kita dan apa tindakan kita?

Jawabannya mudah
Kita sudah tentu MARAH & pasti mengambil tindakan berlandaskan undang undang.

Kenapa pulak?
Sebabnya ialah pekerja tersebut telah MENCEROBOH dan sebenar benarnya telah mencampuri urusan orang lain.

Itulah contoh mencampuri urusan manusia pada adat. Itulah buktinya bahawasanya Allah sangat MURKA kpd orang yang mencampuri urusan Allah


Dalam al Quran Allah menyuruh manusia supaya BERSEDEKAH akn tetapi ada manusia iaitu golongan MUNAFIK yang menyanggah perintah Allah itu

Kita lihat hadith ini

Dari Abu Mas'ud r.a katanya:

kami diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w supaya bersedekah sedangkan kami hanya sebagai buruh kasar atau kuli. Namun Abu Uqail bersedekah setengah gantang. Kemudian yang lainnya mengikutinya dengan menyedekahkan apa sahaja namun lebih banyak dari itu. Melihat kenyataan itu, orang-orang munafik berkata:          

"Sesungguhnya Allah Maha Kaya. Dia tidak memerlukan sedekah itu dan ini. dan mereka melakukan ini semua, hanya kerana riya' semata-mata"

Kerana ucapan munafik itu maka turunlah ayat :

{ الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (79

(orang-orang munafik iaitu) mereka yang mencela orang-orang mukmin yang memberikan sedekah dengani sukarela dan (mencela) orang-orang yang tidak memperoleh (sesuatu untuk disedekahkan) selain hasil jerih payah mereka. Maka orang-orang munafik itu menghina mereka. Allah akan mebalas penghinaan mereka itu dengan siksa yang pedih.

(At-Taubah : 79)

Perbuatan munafik itu sebenar benarnya mencampuri urusan @ pekerjaan Allah. Allah perintahkan supaya bersedekah. Munafik itu kata "tak perlu bersedekah".


Semua yang baik baik itu anugerah dpd Allah
Semua yang salah dan silap itu kerana saya memperturut hawa nafsu

Maaf zahir & batin
Wallohua'lam

www.dalilakal.blogspot.com

www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan