(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Isnin, 18 Januari 2016

Bab 8 Soalan 48 : a) Cerahkan makna Perbuatan PEHIDUP @ HAYAT manusia pada adat. b) Dari makna Perbuatan pehidup manusia pada adat itu, TERBITKAN MAKNA perbuatan PEHIDUP Allah pada akal. Dari soalan (b) diatas Berikan contoh perbuatan manusia yang mencampuri pekerjaan @ urusan Allah? Sertakan dalilnya @ buktinya dari ayat ayat al Quran

Soalan 48


Allah SANGAT MURKA kepada orang yang suka mencampuri pekerjaan Allah

Dari pencerahan soalan 45, 46 & 47

a) Cerahkan makna
Perbuatan PEHIDUP @ HAYAT manusia pada adat.


b) Dari makna
Perbuatan pehidup manusia pada adat itu, TERBITKAN MAKNA perbuatan PEHIDUP Allah pada akal.

Dari soalan (b) diatas
Berikan contoh perbuatan manusia  yang mencampuri pekerjaan @ urusan Allah?

Sertakan dalilnya @ buktinya dari ayat ayat al Quran


Jawapan
Soalan 48


Sebelum kita bincang jawaban soalan 48, elok kita lihat dahulu takrif hidup dan takrif mati pada adat.

Takrif mati

Takrif mati ialah "terhentinya secara total @ secara keseluruhan aktiviti sel pada tubuh @ pada jasad @ pada diri"

Yakni 100% sel sudah TIDAK berfungsi. Bukan 99.99% tetapi 100% SUDAH BERHENTI BERFUNGSI.

Itulah takrif MATI PADA ADAT

Takrif hidup

Takrif hidup pada adat pula ialah "ada kelakuan hidup @ ada sel yg masih berfungsi"

Dari sudut akidah pula

Makna mati
ialah "tidak mampu memelihara diri daripada sebarang perkara yang memudaratkan dan tidak mampu melakukan sebarang perkara yang memberi manafaat kepada diri sendiri"

Manakala makna hidup pula
ialah "dapat memperbuat @ melakukan sesuatu yang bermanafaat dan dapat mengelakkan diri dari perkara perkara yang memudaratkan diri sendiri"

Kembali kepada persoalan asal, pada akal, Allah telah menganugerahkan NYAWA @ ROH sebagai alat untuk hidup. Tanpa roh itu, manusia tidak boleh hidup. Maknusia tidak ada kelakuan orang yang hidup.


Maka pada adat

a) Makna perbuatan pehidup manusia dengan roh ialah dapat memperbuat @ melakukan 2 perkara iaitu :

1) dapat melakukan perkara yang bermanafaat pada pada adat.

 Contohnya ialah makan, minum, bekerja, belajar dan lain lain.

2) dapat mengelakkan diri dari sesuatu perkara yang memudaratkan pada adat.

Contohnya ialah mengelakkan diri dari jatuh ke dalam sungai, melarikan diri dari dikejar harimau, menjauhkan diri dari orang yang suka mencuri dan sebagainya.

Itulah makna pehidup dengan roh atau nyawa dan sedikit contoh perkara yang bermanafaat dan memudaratkan pada adat.

Kita tahu, bahawasanya setiap yang sabit pada makhluk itu MUSTAHIL sabit pada Allah. Maka pada akal, mustahil pehidup Allah itu dgn alat seperti SEL tumbuh2an dan ROH @ NYAWA.

Maka pada akal
makna perbuatan pehidup Allah itu @ makna perbuatan HAYAT Allah itu, Allah memelihara dan mentadbir sekalian alam tanpa alat dan tanpa bantuan sesiapa seperti yang sabit pada sekalian jin dan manusia.

Mustahil Allah menjadikan malaikat untuk membantu Allah mentadbir sekalian alam.

Mustahil Allah menjadikan malaikat Zabaniah untuk membantu Allah menjaga neraka.

Mustahil Allah menyuruh malaikat menulis semua perbuatan manusia di dalam kitab untuk mengelakkan Allah dari terlepas pandang dari semua dosa dosa manusia.

Mustahil Allah melantik para Nabi dan Rosul untuk menolong Allah menyampaikan perintah Allah.


Persoalan seterusnya ialah

Apakah contoh perbuatan manusia yang mencampuri perbuatan Allah?

Contohnya ialah

1) golongan yang mengaku Allah dan
2) golongan yang mengaku Nabi

Siapa yang mengaku Allah?
Siapa yang mengaku Nabi?

Jawabannya begini

. فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ

(Firaun) berkata: "Akulah tuhanmu yang paling tinggi".

Surah An-Nazi'at 18~24


Fira'un sendiri TIDAK mengaku Allah. Firaun hanya mengaku TUHAN. Tetapi ada orang yang lebih jahat daripada Firaun dengan pengakuan menjadi Allah. Golongan itu ialah mereka yang menjadikan Kitab Hj Ahmad Laksamana sebagai panduan beragama. Kitab itu sudah diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Matlamat penulisan kitab itu adalah untuk mengajar manusia MENJADI ALLAH @ MENGAKU ALLAH. Mereka menafikan kewujudan alam semesta dan mengiktikadkan sekalian yang wujud ini adalah ALLAH.

Mereka kata najis itu adalah Allah. Meteka kata pokok itu adalah Allah. Mereka kata binatang itu adalah Allah. Mereka kata  diri mereka adalah Allah. Merela kata segala galanya adalah Allah.

 Mereka berpegang kpd ayat "LA MAUJUDUN ILLALLAH" yakni "TIDAK ADA YANG MAUJUD @ WUJUD MELAINKAN ALLAH"

Menafikan wujud alam ini adalah MENAFIKAN HAK MAKHLUK. Menafikan hak makhluk adalah BERDOSA BESAR. Lihat semula pencerahan TUJUAN kita MEMPELAJARI HUKUM ADAT iaitu supaya kita TIDAK MENAFIKAN HAK MAKHLUK.

Kepada yang ingat ingat lupa itu, eloklah semak semula pencerahan Soalan 35.

Siapa pula golongan yang mengaku Nabi?

Golongan itu ialah mereka yang mengaku Nabi Muhammad berada didalam diri manusia. Mereka itu secara TIDAK SEDAR sudah menafikan Nabi Muhammad yang sudah wafat dan dikuburkan di Madinah itu sebagai Nabi mereka. Sebaliknya tanpa sedar, mereka sudah MENGAKU menjadi NABI MUHAMMAD dan mengingkari serta membantah ayat ke-40 surah al Ahzab yang menyebut Nabi Muhammad sebagai PENUTUP PARA NABI.

(40). مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ الَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗوَكَانَ الَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. Dan adalah Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

al Ahzab : 40

Itulah 2 contoh perbuatan yang mencampuri urusan Allah. Mereka menafikan ayat ayat Al Quran yang menyebut Nabi Muhammad itu Nabi akhir zaman dan perbuatan mengaku Allah @ mengaku Nabi itu MEMBINASAKAN IMAN

Segala yang baik baik itu adalah anugerah Allah dan semua yang salah dan silap itu kerana saya memperturut hawa nafsu.
an Nisa' : 79


Maa zahir & batin
Wallohua'lam

www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan