(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Jumaat, 29 Januari 2016

Bab 8 Soalan 52 : Apakah maksud Allah melihat dengan SEKALI LIHAT? Allah mendengar dengan SEKALI DENGAR? Allah berkata dengan SEKALI KATA? Apa kaitannya dengan ayat KUN FAYA KUN?

Soalan 52


Melihat berkali kali adalah perbuatan makhluk
Mendengar berkali kali adalah perbuatan makhluk
Berkata berkali kali adalah perbuatan makhluk

Kita tahu setiap yang sabit pada makhluk, mustahil sabit pada Allah

Maka
Allah mustahil melihat berkali kali.
Allah mustahil mendengar berkali kali.
Allah mustahil berkata berkali kali.

Apakah maksud
Allah melihat dengan SEKALI LIHAT?
Allah mendengar dengan SEKALI DENGAR?
Allah berkata dengan SEKALI KATA?

Apa kaitannya dengan ayat KUN FAYA KUN?



Jawapan
Soalan 52


Pada adat
Perbuatan @ pekerjaan @ kelakuan yang bermasa walau memakan sedetik masa itu adalah KELAKUAN MAKHLUK.

Perbuatan Allah TIDAK BERMASA walau sedetik sekalipun. Makna ayat
                       
                                     ﻛُﻦْ ﻓَﻴَﻜُﻮﻥُ

 'KUN FAYA KUN" bukan bermakna "ada masa @ memakan masa @ bermasa".

Ayat itu menerangkan KEKUASAAN ALLAH. Ayat itu menerangkan Qudrat & Iradat Allah. Allah menerangkan kekuasaan NYA itu kepada kita iaitu apabila Dia berkehendak menjadikcom sesuatu CUKUP dgn "berkata JADI" maka JADILAH makhluk itu.

Maka alam semesta ini sudah JADI.
Alam nyata dan alam ghaib pun sudah JADI.
Bukan TERJADI ya.

Perkataan TERJADI sesuai utk hukum adat. Sekarang kita sdg berbincang persoalan hukum akal. Perkataan JADI sesuai utk perkara yg berkait dengan hukum akal.

Maknanya, pada akal
SEKALIAN MAKHLUK @ SEKALIAN ALAM SUDAH JADI

1) TANPA ALAT
2) TANPA MASA
3) TANPA SEBARANG PANDUAN

Pada adat
Setiap yg berperingkat peringkat walau mengambil sedetik masa itu adalah KELAKUAN MAKHLUK

Itulah bukti bahawasanya PADA AKAL pekerjaan @ perbuatan @ KELAKUAN Allah itu

1) MUSTAHIL mengambil masa walau sedetik

2) MUSTAHIL memakan masa walau lebih singkat dari 1 detik masa

Saya bagi satu contoh

Pada akal dan pada hakikat
Semua suara makhluk dan bukan suara, sejak azali hingga selama lamanya didalam syurga @ neraka SUDAH ALLAH DENGAR DENGAN SEKALI DENGAR.

Perbuatan Ilmu Allah itupun bukannya berperingkat peingkat, bukannya bermasa. Tidak ada yang belum jadi @ belum berlaku @ belum lahir yang Allah tidak tahu melainkan SEGALA GALANYA ALLAH SUDAH TAHU DENGAN SEKALI TAHU.

Apa contohnya?
Contohnya ialah

Jumlah isi Syurga dan Neraka
Sebelum ada syurga dan neraka
Sebelum ada jin dan manusia
Sebelum ada apa apa.

Walaupun belum masuk syurga, belum masuk neraka, tetapi  PADA AKAL & PADA HAKIKAT, jumlah isi neraka dan jumlah isi syurga dikalangan umat Para Nabi sejak Nabi Adam  hingga  Nabi Muhammad pun Allah SUDAH TAHU SEJAK AZALI DENGAN SEKALI TAHU. Pada akal dan pada hakikat, jumlahnya isi neraka dan isi syurga TIDAK akan bertambah dan TIDAK akan berkurang. Bukannya tunggu hari kiamat, BARU ALLAH TAHU.

JANGAN tanya, macam mana boleh Allah tahu yang belum ada?

Kenapa tak boleh tanya?

Sebabnya itu adalah pekerjaan Allah
Sebabnya itu adalah urusan Allah

Akal kita TAK mampu nak fikir
Akal kita hanya mampu memikirkan pekerjaan @ urusan makhluk

Pekerjaan kitalah yang Allah suruh fikir
Firman Allah dalam al Quran  itulah yang Allah suruh fikir.
Ayat ayat Allah di seluruh pelosok alam dan pada diri kitalah yang Allah suruh fikir.

JANGAN FIKIR PEKERJAAN ALLAH

Oleh sebab itulah, PADA AKAL, perbuatan @ pekerjaan @ KELAKUAN Allah itu TIDAK BERPERINGKAT PERINGKAT. Semua KELAKUAN Allah itu TELAH JADI DENGAN SEKALI JADI

Apa maksud semua KELAKUAN Allah yang SEKALI JADI itu?

Maksud semua kelakuan Allah itu ialah 7 sifat yang terakhir dalam sifat 20 iaitu yang ke14-20. Kita sebut semula satu persatu :

1) Kelakuan Qudrat @ Qodirun
2) Kelakuan Iradat @ Muridun
3) Kelakuan Ilmu @ A'limun
4) Kelakuan Hayat @ Haiyun
5) Kelakuan Sami' @ Sami'un
6) Kelakuan Basir @ Basirun
7) Kelakuan Kalam @ Mutakallimun

Saya yakin, pasti ada yang "kabur", pasti banyak persoalan yang timbul seperti

1) Diri kitapun yang lahir secara normal jadi @ lahir dalam tempoh 9 bln 10 hari

2) Sekalian alam ini jadi dalam tempoh 6 hari @ 6 masa

Bukankah perkara itu mengambil masa @ berperingkat peringkat ???
Bukankah itu perbuatan Allah juga?
Bukankah itu kehendak & iradat juga?
Bukankah itu atas kelakuan Allah juga?

Jawapannya YA✔

SEMUA ITU BETUL

SEMUA ITU ATAS KELAKUAN ALLAH JUGA tetapi dari jalan yang berbeza. Itu dari jalan SYARAK, iaitu berdasarkan ZAHIR SYARAK. Sedangkan persoalan kita sekarang adalah dari jalan HUKUM AKAL. BUKAN ZAHIR SYARAK & BUKAN PADA SYARAK.

Sebab itulah kita PERLU memahami sehingga JELAS akan PERBEZAAN 3 HUKUM. Hukum adat, hukum akal dan hukum syarak serta cabang cabangnya. Setelah kita FAHAM, barulah setiap persoalan & jawaban, kita akan nampak dengan JELAS. BARULAH KITA DAPAT LETAKKAN SETIAP SOALAN DAN JAWABAN DIATAS LANDASAN HUKUMNYA YANG SEBENAR.

Dalam perkataan lain, jika setiap persoalan & jawaban DENGAN JELAS diletakkan diatas landasan HUKUM YG TEPAT, maka orang lain yang mendengar @ membaca akan mudah untuk memahaminya.

Sudah tentu timbul persoalan baru?
Apa contoh perkataan yang SUKAR difahami @ hukumnya yang TIDAK jelas?

Persoalan ini akan kita bincang pada Soalan 53 insya Allah.

Sekarang kita sambung semula kepada persoalan tadi.

Jika kita membicarakan hukum ADAT, kita katalah PADA ADAT, maka SANGAT MUDAH untuk orang lain memahaminya.

Jika kita membicarakan hukum AKAL, kita katalah PADA AKAL, maka SANGAT MUDAH untuk orang lain memahaminya.

Jika kita membicarakan hukum SYARAK, kita katalah PADA SYARAK, maka SANGAT MUDAH untuk orang lain memahaminya.

Pada Bab 7, kita sudah bincangkan HUKUM ADAT

Sekarang ini kita masih pada Bab 8, dan kita sedang membincangkan HUKUM AKAL

Pada Bab 9 pula, kita akan membincangkan HUKUM SYARAK

Sesiapa yang ingat ingat lupa tentang takrif takif hukum adat dan hukum akal tu, eloklah DENGAR AUDIONYA semula dan semak semula pencerahan pada Soalan 35 hingga Soalan 51. Dengar berulangkali sehingga CERAH, insya Allah kita akan SEMAKIN FAHAM.

Persoalan disini ialah,
apakah DALILNYA  daripada al Quran?

Saya akn tunjukkan dalilnya insya Allah

Sekalian alam SUDAH JADI
Itulah BUKTI bahawasanya

PADA AKAL
SEMUA YANG DIKEHENDAKI OLEH ALLAH ITU SUDAH JADI, DENGAN SEKALI JADI

Dalilnya ialah

Surah Yasin (سورة يس) ayat 82:


إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (٨٢)
Ertinya:
Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus JADI.
(Yasin : 83)

Maka
Makna
SEMUA YANG DIKEHENDAKI OLEH ALLAH ITU SUDAH JADI PADA AKAL  adalah 7 perkara iaitu

1) PADA AKAL
SEMUA makhluk sudah jadi
TIDAK ADA LAGI MAKHLUK YANG BELUM JADI

Dalilnya ialah

Surah al-Nahl (سورة النحل) ayat 40:


إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (٤٠)

Ertinya:
Sesungguhnya perkataan Kami kepada sesuatu apabila Kami kehendaki, hanyalah Kami berkata kepadanya: Jadilah engkau!, maka menjadilah ia.
(an-Nahl  : 40)

2) PADA AKAL
SEMUA perkataan makhluk sejak wujud hingga didalam syurga neraka selama2nya SUDAH ALLAH JADIKAN, TIDAK ADA PERKATAAN MAKHLUK YANG BELUM ALLAH JADIKAN.

Dalilnya ialah dari nama Allah

                                          ﺍﻟﺨﺎﻟﻖ

al-Kholiq = Yang menjadikan
ar-Ra'd : 19

Itulah makna al-Kholiq

3) PADA AKAL
SEMUA hal dan keadaan makhluk sejak dijadikan hingga selama lamanya didalam syurga neraka selama lamanya SUDAH ALLAH TAHU, tidak ada yang Allah tidak tahu.

Buktinya ialah dari makna nama Allah

                                           ﺍﻟﻌﻠﻴﻢ

al-A'lim = Yang Maha Tahu
al-Baqarah : 29

Itulah makna al-A'lim

4) PADA AKAL
SEMUA rupa bentuk serta hal keadaan makhluk sejak dijadikan hingga berada didalam syurga neraka selama lamanya SUDAH ALLAH LIHAT, tidak ada lagi yang Allah belum lihat.

Dalilnya ialah dari makna nama Allah

                                          ﺍﻟﺒﺼﻴﺮ

al-Basyir = Yang Maha Melihat
al-Hadid : 4

Itulah makna al-Basyir

5) PADA AKAL
SEMUA suara makhluk sejak dijadikan hingga didalam syurga neraka selama lamanya SUDAH ALLAH DENGAR, tidak ada lagi yang Allah belum dengar

Dalilnya ialah dari nama Allah :
                             
                                         ﺍﻟﺴﻤﻴﻊ

as-Sami' = Yang Maha Mendengar
al-Israk : 1

Itulah makna ad-Sami'

6) PADA AKAL
SEMUA makhluk yang hidup samada dengan nyawa @ bukan dengan nyawa, semuanya sudah dihidupkan oleh Allah sejak dijadikan hingga didalam syurga neraka selama lamanya. Tidak ada lagi yang belum Allah hidupkan.

Dalilnya ialah dari nama Allah:
                                 
                                          ﺍﻟﻤﺤﻲ

al-Muhyi = Yang Menghidupkan
ar-Rum : 50

Itilah makna al Muhyi


7) PADA AKAL
SEMUA perkara dan keadaan sudah dikhabarkan oleh Allah sejak azali hingga didalam syurga neraka selama lamanya. Tidak ada lagi yang Allah belum khabarkan.
Dalilnya ialah dari nama
Allah:
                                 
                                         ﺍﻟﺨﺒﻴﺮ

al-Khobir= Yang Mengkhabarkan
al-An'am : 18

Itulah makna al-Khobir

Ringkasnya PADA AKAL

1) TIDAK ADA yang belum Allah jadikan
2) TIDAK ADA yang belum Allah kehendaki
3) TIDAK ADA yang belum Allah tahu
4) TIDAK ADA yang belum Allah hidupkan
5) TIDAK ADA yang belum Allah lihat
6) TIDAK ADA yang belum Allah dengar
7) TIDAK ADA yang belum Allah khabarkan

Yakni
PADA AKAL
SEGALA GALANYA SUDAH JADI
TIDAK ADA LAGI YANG BELUM JADI

Dalam perkataan yang lebih ringkas, semua perkataan itu tersimpan dalam 1 perkataan iaitu :

"SEGALA GALANYA DALAM ILMU ALLAH"

Saya yakin, setakat pencerahan ini masih ramai yang "kabur" tapi tak mengapa, kita akan berikan lagi buktinya dari SEKALIAN ALAM @ dalil akal.

Mudah muahan
Dalil ini akan menghampirkan lagi kefahaman kita kepada makna sebenar                        

                                    ﻛُﻦْ ﻓَﻴَﻜُﻮﻥُ

KUN FAYA KUN @ PERBUATAN Allah itu tidak bermasa walau sedetik sekalipun.

Apa dia dalil akalnya?

Dalil akalnya seperti ini.

Katalah kita nak membuat rumah

Adakah kita terus buat tanpa perancangan?

Sudah tentu TIDAK
Kita sudah pasti telah merancang A ~ Z barulah kontraktor memulakan pembinaan.

Sudah tentu, saiz rumah, saiz pintu, jumlah pintu, jumlah simen, jumlah kayu, jumlah DUIT dan 1001 yg lain SUDAH DALAM PENGETAHUAN KITA

Jika ada orang yg bertanya, kita PASTI dapat jawab semua soalan.

Itu baru RUMAH yang harganya mungkin ratusan ribu ringgit. Belum lagi bangunan yang harganya JUTAAN ringgit. Apatah lagi jika kita hendak membina istana @ bangunan pencakar langit yang harganya BILLION RINGGIT.

Kita sudah tentu sudah membuat perancangan 100% TANPA CACAT CELA.

PADA ADAT
SEBELUM KONTRAKTOR MEMULAKAN PEMBINAAN, SEGALA GALANYA KITA SUDAH TAHU. Semua perkara KITA SUDAH TAHU. TIDAK ADA YANG KITA TIDAK TAHU.

1) Itulah makna SEKALI JADI PADA ADAT
2) Itulah makna SEKALI MAHU PADA ADAT
3) Itulah makna SEKALI TAHU PADA ADAT
4) Itulah makna SEKALI JAGA PADA ADAT
5) Itulah makna SEKALI DENGAR PADA ADAT
6) Itulah makna SEKALI LIHAT PADA ADAT
7) Itulah makna SEKALI KATA PADA ADAT

SEGALA GALANYA KITA SUDAH TAHU
100% KITA SUDAH TAHU. TIDAK ADA YANG KITA TIDAK TAHU.

Dalam perkataan yg lebih mudah, semua 7 perkataan itu tersimpul dalam 1 ayat yang berbunyi :
SEMUANYA DALAM ILMU MANUSIA
(PADA ADAT) yang maknanya itu adalah SEMUANYA, SEKALI JADI PADA ADAT.

Itulah contoh dalil akal untuk memudahkan kita faham maksud "KUN FAYA KUN"

Pada akal makna kelakuan @ perbuatan Allah itu

1) SEKALI KUASA @ SEKALI JADI
2) SEKALI HENDAK @ SEKALI MAHU
3) SEKALI TAHU
4) SEKALI PELIHARA
5) SEKALI DENGAR
6) SEKALI LIHAT
7) SEKALI KATA

Dalam perkataan yang lebih mudah, semua 7 perkataan itu tersimpul dalam 1 ayat yang berbunyi

SEMUANYA, DALAM ILMU ALLAH (PADA AKAL) yang maknanya itu adalah SEMUANYA, SEKALI JADI PADA AKAL @ KUN FAYA KUN PADA SYARAK (HAKIKAT)


Semua yang baik baik itu anugerah Allah. Semua yang salah & silap itu kerana saya memperturut hawa nafsu
an Nisa' : 79

Maaf zhr btn
Wallohua'lam

www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan