(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Khamis, 21 Januari 2016

Bab 8 Soalan 50: a) Cerahkan makna Perbuatan PELIHAT @ SAMI' manusia pada adat. b) Dari makna Perbuatan pelihat manusia pada adat itu, TERBITKAN MAKNA perbuatan PELIHAT Allah pada akal @ ta'aluk PELIHAT Allah pada akal. Dari soalan (b) diatas Berikan contoh perbuatan manusia yang mencampuri pekerjaan @ urusan Allah? Sertakan dalilnya @ buktinya dari ayat ayat al Quran

Jawapan
Soalan 50


Allah SANGAT MURKA kepada orag yang suka mencampuri pekerjaan Allah

Dari pencerahan soalan 45-49

a) Cerahkan makna
Perbuatan PELIHAT @ SAMI' manusia pada adat.


b) Dari makna
Perbuatan pelihat manusia pada adat itu, TERBITKAN MAKNA perbuatan PELIHAT Allah pada akal @ ta'aluk PELIHAT Allah pada akal.

Dari soalan (b) diatas
Berikan contoh perbuatan manusia  yang mencampuri pekerjaan @ urusan Allah?

Sertakan dalilnya @ buktinya dari ayat ayat al Quran

Jawapan


Soalan 50 ini banyak persamaan dengan Soalan 49. Sebahagian dari ayat yang dijadikan sebagsi sandaran adalah ayat yang sama. Contohnya ayat ke 179 surah al-A'raaf.

. وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

Ertinya:
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai MATA (tetapi) tidak dipergunakannya untuk MELIHAT (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

al-a'raaf : 179

Itulah bukti bahawa Allah telah menganugerahkan MATA sebagai alat untuk melihat kpd manusia. Tanpa mata, manusia tidak boleh melihat. Tanpa mata TIDAK ada perbuatan pelihat @ kelakuan pelihat.

Pada adat
Makna perbuatan pelihat manusia itu ialah dapat melihat dan membezakan bermacam macam rupa bentuk dan warna yang sampai ke mata yakni yang dilihat dengan mata.

Maka
ta'aluk perbuatan pelihat manusia pada adat itu ialah dapat melihat rupa bentuk diri sendiri dan rupa bentuk makhluk lain yang diingini oleh nafsu. Dalam perkataan lain, dapat melihat semua rupa bentuk dan warna , berpilih pilih mengikut yang diingini oleh nafsu dan setakat yang sampai ke mata sendiri sahaja.

Kita tahu setiap yang sabit pada setiap makhluk itu MUSTAHIL sabit pada Allah. Maka MUSTAHIL Allah melihat dengan alat seperti mata. Mustahil perbuatan pelihat Allah itu berpilih pilih mengikut nafsu. Mata dan nafsu itu adalah makhluk.

Maka pada akal
makna perbuatan @ kelakuan pelihat Allah itu ialah

1) melihat semua RUPA BENTUK & BUKAN RUPA BENTUK tanpa alat, tanpa mata, tanpa ada peringkat masa, tanpa ada yang terdahulu @ tanpa ada yang terkemudian.

2) melihat semua WARNA & BUKAN WARNA tanpa alat seperti mata, tanpa ada peringkat masa, tanpa ada yang terdahulu & tanpa ada yang terkemudian.

Justeru
ta'aluk perbuatan pelihat Allah pada akal itu ialah Allah melihat rupa dan bukan rupa, warna & bukan warna, sejak azali  hingga sekarang dan selama lamanya.

Maka pada akal dan pada hakikat,
sebelum ada sebarang makhluk, sebelum ada malaikat, sebelum ada syurga neraka, sebelum ada alam semesta, Allah sudah melihat rupa bentuk kita semua sejak sebelum dilahirkan, Allah sudah melihat semua rupa bentuk dan warna kita hari ini, Allah sudah melihat semua rupa bentuk kita pada masa yang akan datang.

Saya ulang semula

Pada akal & pada hakikat

Sebelum ada sebarang makhluk.
Sebelum ada syurga neraka
Sebelum ada jin & manusia
Sebelum ada apa apa

Allah sudah melihat SEMUA RUPA BENTUK & WARNA MANUSIA DIDALAM NERAKA & DIDALAM SYURGA.

Segala galanya sudah dilihat oleh Allah SEJAK AZALI. Semuanya SEKALI LIHAT. BUKANNYA ALLAH MELIHAT BERPERINGKAT PERINGKAT. @ BUKANNYA ALLAH MELIHAT BERKALI kali.

Perbuatan melihat yang berperingkat peringkat itu @ perbuatan melihat yang berkali kali adalah perbuatan MAKHLUK. Dalam perkataan lain, tidak ada SIFAT & BUKAN SIFAT yang Allah TIDAK LIHAT melainkan segala gslanya SUDAH DILIHAT OLEH ALLAH DENGAN SEKALI LIHAT.

Persoalan seterusnya ialah, apakah contoh perbuatan manusia yang mencampuri urusan Allah?


Contohnya ialah

Manusia mempersoalkan & cuba memikirkan "Bagaimana Allah MELIHAT & mendengar suara JERITAN & RAUNGAN manusia yang SEDANG diazab didalam neraka sedangkan BELUM ADA SEBARANG MAKHLUK,
BELUM ADA API NERAKA, BELUM ADA MANUSIA, BELUM ADA NERAKA?"

Semua itu adalah PEKERJAAN ALLAH
Semua itu sdalah URUSAN ALLAH
Semua itu adalah KEKUASAAN ALLAH

Allah TEGAH FIKIR PEKERJAANNYA
Allah TEGAH MEMPERSOALKAN URUSAN ALLAH

Pekerjaan Allah itu
@ Kekuasaan Allah itu "laisakamislihisyaiun"
Pelihat Allah itu "laisakamitslihisyaiun"

Akal manusia hanya mampu memikirkan pekerjaan makhluk
Akal manusia hanya mampu memikirkan pelihat makhluk
Akal manusia hanya mampu memikirkan kekuasaan makhluk.

Justeru JANGANLAH KITA FIKIRKAN PEKERJAAN ALLAH
JANGANLAH KITA FIKIR KEKUASAAN ALLAH

BERIMAN SAHAJALAH
PERCAYA SAHAJALAH
ITU YANG ALLAH PERINTAHKAN

FIKIRLAH PERBUATAN SENDIRI
ITU YANG DIPERINTAHKAN

FIKIRLAH SEMUA YANG ALLAH SURUH DIDALAM AL QURAN
ITU YANG DIPERINTAHKAN

Kita lihat buktinya dari dalam al Quran

. لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ

Ertinya :
Dia (Allah) tidak ditanya tentang apa yang diperbuat-Nya, dan perbuatan mereka (manusia) itulah yang akan ditanyai (dipersoalkan).

al-Anbia : 3

Walau bagaimanapun saya berikan 1 contoh untuk kita fikirkan bersama sama. Mudah mudahanan contoh ini dapat menghampirkan kefahaman kpd makna sebenar perbuatan Allah @ pekerjaan Allah yang MUSTAHIL mampu difikirkan oleh akal.

Contohnya spt ini

Cuba kita pilih 1 benda ciptaan manusia PADA ADAT yang paling canggih didunia. Katalah KOMPUTER.

Komputer paling canggih ini bukan sahaja berfungsi sebagai komputer tetapi sbg juga berfungsi sebagai

1) telefon
2) tv
3) kenderaan
4) penyiasat dan 1001 fungsi yg lain

Walau bagaimana canggih sekalipun komputer itu,

1) Pada adat
MUSTAHIL komputer itu MAMPU BERFIKIR SAMA SEPERTI MANUSIA.

2) Pada adat
MUSTAHIL komputer itu mampu memikirkan penciptanya iaitu manusia.

3) Pada adat
MUSTAHIL komputer itu mampu memikirkan perbuatan penciptanya.

4) Pada adat
MUSTAHIL komputer itu mampu memikirkan perancagan penciptanya keatas dirinya dan 1001 perkara lain yang MUSTAHIL pada komputer itu PADA ADAT.

Maka itulah BUKTINYA bahawasanya manusia itu

1) Pada akal
MUSTAHIL mampu memikirkan PENCIPTANYA iaitu Allah.

2) Pada akal
MUSTAHIL mampu memikirkan perbuatan @ pekerjaan Allah.

3) Pada akal
MUSTAHIL mampu memikirkan perancangan Allah.

Justeru sekali lagi dinasihatkan, JANGANLAH ada antara kita yang berusaha memikirkan sebarang pekerjaan Allah. Itu semua adalah SIA SIA. Perbuatan itu MEMBUANG AKAL NAMANYA.

Allah TAK SURUH MALAH ALLAH MENEGAH FIKIR. Fikirlah pekerjaan sendiri yang difardukan oleh Allah di dalam al Quran. Itulah yang akan dipersoalkan dan dipertanggungjawabkan pd hari kiamat.

Contoh seterusnya perbuatan manusia mencampuri urusan Allah ialah seperti berikut. Kita lihat  ayat Allah ini.


85. ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Ertinya :

.........."Apakah kamu hanya percaya kepada sebahagian daripada kitab dan mengingkari sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian dalam kalangan kamu melainkan baginya kehinaan hidup di dunia dan pada hari kiamat akan dimasukkan mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu lakukan.

al Baqarah  : 185

Melalui ayat itu Allah perintahkan kita supaya praktikkan Islam itu KESELURUHANNYA. BUKANNYA separuh separuh. Bukannya ikut mana mana yang sesuai dengan kita. Bukannya amalkan mana mana yang kita suka.

Tetapi Allah PERINTAHKAN JALANKAN SEKURANG KURANGNYA SEMUA YANG WAJIB. Akan tetapi ada manusia yang berani MENYANGGAH & MEMBANTAH perintah Allah itu. Mereka ENGGAN malah membantah perintah itu. Antara perkataan manusia yang dimaksudkan ialah

1) Sebagai Islam, memadailah sembahyang dan puasa. Perkara wajib yang lain tu TAK BUAT TAKPA. Jika masuk neraka pun, semestara sahaja, akhirnya nanti kita akan masuk syurga juga.

2) Undang undang Islam tak sesuai diamalkan dinegara ini sebab masyarakat majmuk.

3) Tak perlu tutup aurat seperti rambut sepenuhnya. Lainlah dipadang pasir. Disana panas dan berdebu.

Dan 1001 lagi contoh perbuatan yang MERPERSOALKAN URUSAN ALLAH @ PEKERJAAN ALLAH @ PERINTAH ALLAH

Pada syarak, bukan pada akal ya, semua perbuatan itu adalah BERDOSA BESAR dan boleh MEMBINASAKAN AKIDAH.

Saya ulang semula
Sebenar benarnya
Pada syarak perbuatan mempersoalkan perbuatan Allah adalah PERBUATAN YG MENCAMPURI URUSAN ALLAH

Allah perintahkan kita supaya TAAT
Allah suruh kita TAAT
Allah TAK SURUH kita persoalkan
Allah TEGAH kita mempersoalkan

Kita lihat perintah Allah


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ

Ertinya:
Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berpaling dari pada-Nya, sedang kamu mendengar (perintah-perintah-Nya)
al-Anfal : 20

Maka kita
Taat sahajalah
Buat sahajalah
Tunaikan sahajalah

Kita ikhlaskanlah hati beribadah kepada Allah tanpa sebarang prasangka buruk kepada Allah

YAKINLAH bahawasanya, pada akal & pada syarak, Allah MUSTAHIL MENGANIAYA HAMBA-NYA

Pada syarak
Allah Maha Adil
Allah PASTI MENYEDIAKAN GANJARAN SYURGA kepada hamba-NYA yang bersangka BAIK kepada Allah yakni BERTAWAKKAL & MEMILIH UNTUK MELAKUKAN AMAL SOLEH

Sebaliknya
Pada syarak
Allah sudah menyediakan NERAKA untuk semua hamba-NYA yang memilih untuk DERHAKA & memilih untuk MEMPERSOALKAN PERINTAH ALLAH

Semua yang baik baik itu anugerah Allah. Semua yang salah & silap itu kerana saya memperturut hawa nafsu
An Nisa' : 79

Maaf zahir & batin
Wallohua'lam

www.laisakamitslihisyaiun.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan