(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Isnin, 14 Disember 2015

Soalan 1 Apakah Makna Kalimah Laisa kamitslihi syaiun?

Soalan 1


Apakah makna kalimah "laisa kamitslihi syaiun" ?

Jawapan

Kalimah "laisa kamitslihi syaiun" adalah firman Allah didalam al Quran surah as-syura ayat 11 yg bunyinya seperti berikut :

ِۚ لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَىْءٌ ۖ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْبَصِيرُ

Yang terjemahnya ialah

"Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan DIA dan DIAlah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat"

As-Syura 42 : 11

Maksud kalimah "laisa kamitslihi syaiun" itu ialah

Allah itu TIDAK semisal dengan sesuatu
@
Allah itu TIDAK boleh dimisalkan
@
Allah itu TIDAK ada persamaan dengan sebarang makhluk
@
Allah itu TIDAK boleh disamakan dengan sebarang makhluk
@
Allah itu TIDAK seumpama dengan sesuatu
@
Allah itu TIDAK boleh diumpamakan
@
Allah itu TIDAK serupa dengan sebarang makhluk
@
Allah itu TIDAK boleh dirupa-rupakan

Ringkasnya makna kalimah "laisa kamitslihi syaiun" ialah
Allah Ta'ala itu TIDAK ADA PERSAMAAN DENGAN SEBARANG MAKHLUK @ SEKALIAN MAKHLUK.

Wallohua'lam

www.dalilakal.blogspot.com

14 ulasan:

  1. Alhamdullillah lagi selangkah maju..semoga Allah memberkati usaha utk lebih mengenalinya.Aaminn

    BalasPadam
  2. Alhamdullillah lagi selangkah maju..semoga Allah memberkati usaha utk lebih mengenalinya.Aaminn

    BalasPadam
  3. ALHAMDULILLAH, TIADA YANG ADA...

    BalasPadam
  4. aku adalah aku
    aku adalah Dia
    Dia adalah Dia
    adanya aku kerana Dia
    Dia ada bukan kerana Aku.

    BalasPadam
  5. Dihadapa dibelakang dikiri dikanan diatas dibawah disekelilingmu tiada yg lain melainkan aku

    BalasPadam
  6. Izin copy save....makasih Alhamdulillah

    BalasPadam