(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ LAISA KAMITSLIHI SYAIUN

Selasa, 15 Disember 2015

Soalan 11 : Zat sekalian makhluk BERBILANG BILANG, Berbilang bilang zat pada zat yang satu Zat Allah TIDAK BERBILANG BILANG Zat Allah itu ESA @ Allah itu WAHDANIAT Jelaskan makna A) Zat semua makhluk berbilang bilang. B) Allah itu WAHDANIAT. Apa yang Wahdaniat?

Assalamualaikum


Soalan 11

Persamaan Ke-6


Zat sekalian makhluk BERBILANG BILANG
Berbilang bilang zat pd zat yg satu

Zat Allah TIDAK BERBILANG BILANG
Zat Allah itu ESA @ Allah itu WAHDANIAT

Jelaskan makna?

A) Zat semua makhluk berbilang bilang.

B) Allah itu WAHDANIAT.
     Apa yang Wahdaniat?


Jawapan

Sekalian makhluk wujudi @ bukan wujudi adalah BERBILANG BILANG ZAT PADA ZAT YG SATU

Pada makhluk wujudi,
Berbilang bilang zat pada satu zat bermaksud 4 perkara :

Maksud yang pertama :

zat itu ada BERLAPIS BERSUSUN

Berlapis bermakna ada 2 bahagian iaitu

1) Bahagian dalam
&
2) Bahagian luar

Bersusun bermakna ada 3 bahagian iaitu

1) Bahagian atas-bawah-tengah

2) Bahagian kiri-kanan-tengah

3) Bahagian depan-belakang-tengah

Pada setiap satu zat itu ada zat yg berlainan

Contoh pada DIRI KITA MANUSIA ada

Pada bahagian ATAS TUBUH ada

Zat kepala
Zat leher
Zat dada

Pada zat KEPALA itu pula ada

Zat mata
Zat telinga
Zat rambut
Dan 1001 zat yg lain

Maka pada 1 zat ada bermacam macam zat
Pada zat yg bermacam macam itu pula ada bermacam macam zat lagi

SEMUA ZAT ITU BERBEZA BEZA
KESATUAN SEMUA ZAT ITULAH DIRI KITA

Itulah makna ESA PADA ADAT
Iaitu ESA BERBILANG BERBILANG

yakni KESATUAN SEMUA ZAT @ ALAT @ KELENGKAPAN pada DIRI dari hujung rambut hingga hujung kaki LUAR & DALAM, ZAHIR & BATIN

Itulah diri kita yang ESA BERBILANG BILANG.

kami ulang semula.

KESATUAN semua ZAT dari hujung rambut hingga hujung kaki, luar & dalam, yang berbilang bilang pada diri kita itu @ disebut juga sebagai ALAT yg berbilang bilang itu @ disebut juga sebagai PERKAKAS yang berbilang bilang itu adalah ESA BERBILANG2 PADA ADAT

Allah itu pula ESA TIDAK BERBILANG BILANG PADA AKAL


Untuk makhluk BUKAN wujudi pun sama juga, ada bahagian bahagianya yang BERBEZA.

Contoh makhluk BUKAN wujudi : Tahun 1437 hijrah

Ada bahagian awal tahun
Ada bahagian hujung tahun
Ada bahagian tengah tahun


Itulah maksud pertama

Maksud ke-2 & ke-3 ialah


Zat itu ada :

1) kelakuan @ fi'il
2) sifat @ rupa

Contoh bagi makhluk bernyawa
ialah : manusia

Kelakuan @ fi'il zat manusia itu

adalah dengan HAWA NAFSU. Itu contoh bg makhluk bernyawa.

Kelakuan @ fi'il bg makhluk tidak bernyawa adalah TIDAK dgn HAWA NAFSU

Contoh kelakuan batu ialah DIAM tidak bergerak gerak.

Maksud ke-4


Kelakuan makhluk itu JADI PADA ADAT kerana adanya "ALAT" spt  TULANG, URAT, DARAH DAGING, dan sebagainya. TANPA "ALAT" itu manusia TIDAK ADA KUASA.

Sifat Makhluk itu pula
dapat DIFIKIRKAN kerana ada PERSAMAAN DENGAN SIFAT MAKHLUK YANG LAIN

Setiap yang sabit pada sekalian makhluk MUSTAHIL SABIT PADA ALLAH

Maka

1) mustahil zat Allah itu berbilang bilang pdada .zat yg satu.

Mustahil Allah ada bahagian  seperti:

Bahagian Atas-bawah
Bahagian Kiri-kanan
Bahagian Depan-belakang

2) Pekehendak @ Iradat makhluk adalah dengan "ALAT" maka mustahil  Pekehendak Allah @ Iradat Allah dengan "ALAT"

3) sifat makhluk boleh difikirkan. MAMPU DIFIKIRKAN.

Sifat Allah TIDAK BOLEH DIFIKIRKAN @
 TIDAK MAMPU DIFIKIRKAN

Yang mampu difikirkan oleh akal itu HANYALAH
TANDA TANDA ALLAH @
BUKTI BUKTI ALLAH

BUKANNYA ALLAH YG KITA FIKIRKAN
BUKANNYA SIFAT ALLAH YG KITA FIKIRKAN

ALLAH ITU TIDAK ADA  PERSAMAAN DGN SEBARANG MAKHLUK DAN TIDAK PERNAH DICAPAI OLEH PANCA INDERA SELAMA LAMANYA



Apa pula yang WAHDANIAT ?

Perkataan yang lebih baik adalah

Apa pula yang zatnya ESA TIDAK BERBILANG BERBILANG @ wajib WAHDANIAT?

Yg wajib WAHDANIAT itu ialah Allah @ zat Allah

Iaitu

QUDRAT
IRADAT
ILMU
HAYAT
SAMIQ
BASIR
QALAM

Dalam perkataan lain

1) Qudrat itulah yang wajib WAHDANIAT

2) Iradat itulah yang wajib WAHDANIAT

3) Ilmu itulah yang wajib WAHDANIAT

4) Hayat itulah yang wajib WAHDANIAT

5) Sami' itulah yang wajib WAHDANIAT

6) Basir itulah yang wajib WAHDANIAT

7) Qalam itulah yang wajib WAHDANIAT

Wallohua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan